Bevara Stora Höga förskola!

OBS! Glöm inte att bekräfta din underskrift via mail! OBS!

Som ni säkert redan hört talas om har kommunen beslutat att "pausa" hela Stora Höga förskola på obestämd tid. Denna "paus" får samma konsekvens som en stängning, det vill säga att barn och pedagoger sprids för vinden och verksamheten upphör. Beslutet togs trots att Stora Höga förskola är full och barn står på tur för att få börja hösten 2020, trots att förskolan ligger fördelaktigt placerad rent geografiskt med närhet till kollektivtrafik samt att befolkningen i Stora Höga förväntas öka. Dessutom har varken politiker eller tjänstemän gjort någon barnkonsekvensanalys av “pausen” - vilket är lagstadgat i enlighet med barnkonventionen om barn berörs av beslutet.

Vi är en grupp föräldrar på Stora Höga förskola som verkar för att ändra detta beslut och nu behöver vi hjälp från fler boende i Stora Höga med omnejd. "Varför det? Vad spelar det för roll för mig om er förskola stänger, mina barn har ju plats på Anrås/Getskär/etc?" Jo, med denna "paus" kommer våra barn (27 st samt 6 ansökningar med syskonförtur) flyttas till Anrås, Getskär och Spekeröd förskola. Detta innebär att det blir fler barn på framför allt Anrås och Getskär (då merparten av föräldrarna önskat plats där) med möjlig platsbrist som följd. En platsbrist som sin tur kan leda till att barn som bor i Anrås och Getskär inte får plats på nämnda förskolor utan blir hänvisade till Spekeröd, en förskola som kommunen dessutom bygger ut. Vi har aktivt valt att våra barn ska gå på Stora Höga förskola. Ni har aktivt valt att era barn ska gå på Anrås/Getskär förskola. Låt oss tillsammans verka för att det ska vara så även i fortsättningen!

Bakgrund

Kommunstyrelsen i Stenungsunds Kommun har 2020-03-23 beslutat att "pausa" två avdelningar vid Stora Höga förskola på obestämd tid. Detta beslut innebär i praktiken en stängning av förskolan då denna endast består av två avdelningar. Detta får följden att barn och pedagoger, två väl fungerande arbetslag och barngrupper, sprids ut på omkringliggande förskolor och verksamheten upphör.

Detta får långtgående konsekvenser för samhället Stora Höga. Dels genom att övriga förskolor riskerar platsbrist men också genom att det blir mindre attraktivt att flytta till Stora Höga då förskolan med bäst anknytning till kollektivtrafik försvinner. I andra led riskerar barn som bor i Anrås och Getskär att inte få plats på nämnda förskolor då merparten av Stora Höga-barnen sannolikt väljer dessa.

"Men de säger ju att det bara är en 'paus' grundat på ett kortsiktigt överskott av förskoleplatser? Lokalerna på SH Fsk ska också ha ett renoveringsbehov?" Kommunen grundar beslutet på icke analyserade rådata från en befolkningsrapport för hela Stenungsunds Kommun, alla delområden. När vi ur samma rådata, som senare ska bearbetas och analyseras av en konsultfirma och slutligen släppas i maj, ser vi att befolkningsökningen i åldrarna 25-40 år är i princip oförändrad. Lägg då till att de siffrorna även tar med Svenshögen, Ucklum och Ödsmål så kan man dra slutsatsen att en befolkningsminskning i Stora Höga får anses osannolik. Påståendena om lokalernas renoveringsbehov är lösryckta citat och godtyckligt tyckande - i tidningen hänvisar Hermansson (C) till "buller och avgaser", kommunens underlag består av en powerpointslide med text i stil med "- Dåligt tak (asbest)" etc. Vi har med ljus och lykta sökt efter ett besiktningsprotokoll, en bullermätning eller något annat som stödjer dessa påståenden - helt utan resultat.

Slutligen. Ett beslut om en stängning av en förskola skall tas av de folkvalda i Kommunfullmäktige, inte av tjänstemän. Som av en händelse togs precis denna fråga, avveckling av Stora Höga förskola, upp i kommunfullmäktige 2019-06-13. Då röstade politikerna för att hålla Stora Höga förskola öppen. Nu, drygt nio månader senare, går de via tjänstemän rakt emot det beslutet genom att kalla det för "paus". Stora Höga förskola är dessutom full och det finns en kö in. Att då "pausa" hela verksamheten är för oss helt verklighetsfrånvänt och helt oförståeligt. Skriv på för att hjälpa oss bevara Stora Höga förskola!

Genom att underteckna godkänner jag att Johannes Larsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.