Bevara förskoleklassen

Regeringen har föreslagit att förskoleklassen ska tas bort och att sexåringarna istället ska börja i årskurs ett i grundskolan, som blir tioårig. Förskollärarna ska i fortsättningen inte vara behöriga att undervisa i nya årskurs ett, men de förskollärare som idag arbetar i förskoleklass ska erbjudas att få behörighet genom att läsa 30 hp om läsning och matematik. Anledningen uppges vara att man hoppas kunna vända trenden med sjunkande resultat och ge barnen mer tid att nå målen.

Det finns dock inte någon evidens för att tidigare skolstart skulle leda till bättre resultat (innan 1998, då resultaten var högre, fanns det tvärtom ingen officiell undervisning för sexåringar och deras verksamhet var förlagd till förskolorna). Formell undervisning i för tidig ålder riskerar att skapa skoltrötta barn som inte finner glädje i att gå i skolan. Sexåringar lär sig fortfarande bäst genom lek, och även om utbildningsminister Anna Ekström säger att leken ska få vara kvar i nya årskurs ett, så talar de nya kraven på pedagogerna ett annat språk.

Förskollärare är redan utbildade i sexårspedagogik, så kravet om kompletterande utbildning för behörighet i nya årskurs ett kan bara innebära att tanken är att den pedagogiska verksamheten för sexåringarna i framtiden ska se väldigt annorlunda ut. Att förskoleklassen försvinner som egen skolform och förskollärare på sikt inte längre kommer jobba med sexåringarna, innebär att förskolepedagogiken, som bygger på just lärande genom lek, kommer tonas ned där. Förskoleklassen som en lekfull introduktion till att läsa, skriva och räkna – präglad av just förskolepedagogik – måste bevaras!

Märta Astudillo Barrera    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Märta Astudillo Barrera lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.