Behåll Öppna förskolan/ Babycaféet i Färgelanda.

1. Nedläggning av Färgelandas Öppna förskola samt Baby café är beslutat. Vi vill att politiker tänker över sitt beslut och ser över de alternativ som finns.

Öppna förskolan är en viktig mötesplats för många föräldrar och barn. Alla föräldrar, både förstagångs- och flerbarnsföräldrar behöver en trygg samlingsplats där de kan träffa pedagoger, utbyta erfarenheter med andra föräldrar,  skaffa nya bekantskaper och ingå i en social verksamhet.  Livet som nybliven småbarnsförälder kan vara tungt och ensamt, man har många funderingar och frågor och då behövs en neutral plats, där samarbetet med BVC och utbildade pedagoger ger stöd och råd.

Det är även en verksamhet där barn kan möta, leka och samspela med andra barn redan i tidig ålder.

Det finns mycket forskning och material som visar hur viktig den öppna förskolan är för föräldrar och barn.

Från riksdagen: Det är allmänt omvittnat att de öppna förskolorna har stor betydelse för hemmavarande föräldrar och deras barn. Verksamheten kan även ha en stödjande funktion för vissa grupper som exempelvis ensamstående föräldrar eller de med utländsk bakgrund.

Lena Hallengrens (S) utsago från en tidigare fråga om öppna förskolans verksamhet och betydelse.

En ursprungstanke med den öppna förskolan var att pedagogisk verksamhet skulle kopplas samman med social och medicinsk service till barnfamiljerna. Under 1990-talet öppnade flera kommuner så kallade familjecentraler. Där fanns öppen förskola, mödra- och barnhälsovård samt individ- och familjeomsorg samordnade och samlokaliserade. Utvärderingar som gjorts efter flera verksamma år pekar på att samarbetet gett gott resultat när det gäller socialt förebyggande arbete.

Genom att underteckna godkänner jag att Sandra Olsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.