Akbar Hazara är homosexuell men sitter sedan nio månader tillbaka i förvaret i Märsta. Då asylskäl finns, kräver vi att Akbar ska släppas fri och få sin dröm om att delta i Prideparaden uppfylld.

Akbar Hazara kom till Sverige 2015 som ensamkommande barn från Afghanistan. När han kom till Sverige var det en bedragare som lurade honom med flera att köpa en historia som skulle garantera uppehållstillstånd i Sverige. De fick betala en stor summa pengar men inget var mer värt än fri- och trygghet.

Väldigt snart förstod han att han blivit lurad och han sökte då med sin egen berättelse, men vågade inte berätta hela sanningen. Att han älskar en man. Det tog tid men när han slutligen kände sig trygg berättade han om sitt liv och det liv han önskar leva tillsammans med sin pojkvän. För nio månader sedan när Akbar var på migrationsverket för ett möte väntade polisen på honom. Hans tidsfrist hade gått ut dagarna innan. Omedelbart fördes han till förvaret i Märsta, långt ifrån sin pojkvän och sociala sammanhang. Vi som hjälper Akbar har tillsammans med honom kämpat för att han ska få komma ut och bli fri. Den processen har tagit nio månader och den är inte över. Asylskälen finns men myndigheter har valt att inte se eller förstå.

Den 4 augusti är det Prideparaden i Stockholm. Vi kräver att Akbar ska ha släppts fri tills dess. Vi vill att Akbar ska få uppleva hur fantastiskt och magiskt det kan vara när kärleken släpps fri.

Följ oss på sidan "I am Akbar" på Facebook.

#I_AM_AKBARI_am_Akbar_Hazara.png