Låt killarna rota sig!

Kontakta namninsamlingens skapare

Petitionen avslutas...

2016-07-22 10:16:13

För snart 2 månader sedan startade några 15-åriga killar ett upprop för sina nya kompisar, ensamkommande killar från främst Afghanistan, vilka förra året flyttade in i f.d. Hönö Hotell. På sina 8 månader i vår kommun hade de hunnit hitta sin plats i samhället, i skola och föreningar och bland jämnåriga. Kungsbacka kommun, som hade ansvaret för dem, ville att de skulle flyttas till ett nytt boende i Vallda och återigen rotas upp.

Jag vill bara på detta enkla sätt tacka alla er som undertecknade petitionen, den elektroniska eller de handskrivna listorna. Totalt över 1800 personer (!) gav killarna sitt stöd. Fantastiskt! Med er support och genom att flera också engagerade sig aktivt i killarnas situation så söktes individuella istället för kollektiva lösningar och det har resulterat i att sex av killarna nu hittat familjehem i Öckerö kommun. Resterande sju har flyttats till boende i Vallda, men vi hoppas och tror att det ändå kommer bli en bra lösning för dem på sikt.

I veckan har flera av de berörda killarna spelat och upplevt Gothia Cup tillsammans med sina jämnåriga kompisar (i Hönö IS P00 och P01). Även om det resultatmässigt kanske inte gick precis som killarna själva önskat, så blir det med all säkerhet ett minne för livet. Fotboll och sport är så mycket, mycket mer än fokus på prestation och resultat. Med hjälp av den kan man förändra livssituationen för barn och ungdomar och bl.a. praktisera integration i verkligheten.

Under den här sommaren har killarna på HVB Living, Hönö, vunnit något mer värdefullt än Gothia Cup. De har fått känna stödet från vuxna och ungdomar som vill dem väl och de har fått behålla tron på att det går att påverka besluten i ett demokratiskt samhälle. Med detta inlägg vill jag också framhålla att vi bor i en fantastisk kommun, med medborgare som i många lägen visar stor medmänsklighet och vilja att hjälpa. Jag hoppas att det kommer fortsätta så och att rädsla och hat förpassas till skräphögen.

Fortsätt att njut av sommarens bästa dagar! Och ge gärna våra "nyisar" (och alla andra du möter) ett leende eller en hjälpande hand. För som den kloke Abraham Lincoln en gång sa: "Tänk på att en främling är en vän du inte lärt känna!"

Claes Sandros

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.