Bevara Skatteverket i Ludvika

Kontakta namninsamlingens skapare

Kräv ett stopp på flytten av Ludvikas skattekontor via mail.

2015-04-19 14:20:50

Kräv ett stopp på landsortsslakten av regering/riksdagsledamöter - vi älskar vår hembyggd!

Skicka mail till statminister Stefan Löfven, civilminster Ardalan Shekarabi, finansminister Magdalena Andersson, arbetsmarknadsmnister Ylva Johansson, landsbygdsminister Sven-Erik Bucht eller valfri ledamot, fler adresser finns längst ner.
Du kan använda mailmallen nedan eller skriva egna mail. Vilket du än väljer så påverkar du centraliseringar av offentliga jobb. Tack för det!
Mailadresser;
Stefan.lofven@regeringskansliet.se, ardalan.shekarabi@regeringskansliet.se, magdalena.andersson@regeringskansliet.se, ylva.johansson@regeringskansliet.se, sven-erik.bucht@regeringskansliet.se

Mailmall;
Älska hembygden – stoppa landsortsslakten!
Jag kräver att regeringen måste ge Skatteverket direktiv att inte genomföra de föreslagna centraliseringarna i avvaktan på statskontorets kommande utredning!!
Se till att leva upp till regeringsförklaringen från 3 oktober 2014 där Regeringen skriver att förvaltningspolitiken och myndighetsstyrningen prioriteras upp.
Sverige har Europas snabbaste urbanisering. Sedan 2010 har 17 myndigheter lagt ner sammanlagt 143 statliga arbetsplatser. Forskning visar att statliga jobb har flyttat betydligt snabbare än vad folket har flyttat efter. Privata företag flyttar däremot inte i samma utsträckning och det är de som går under om det inte finns lönsamhet i de bygder som staten flyttar ifrån. Det betyder att stat och landsting är aktiva avfolkningsagenter som flyttar jobb och lönemedel till befolkningsrika kommuner.
Statliga myndigheter har mycket stort ansvar för att behålla och utlokalisera verksamhet till mindre orter för att minska urbaniseringen och verka för tillväxt i hela landet.
De senaste veckorna har i stort sett samtliga demokratiska partier i riksdagen tagit avstånd från utvecklingen.
Skatteverket har, den 24 mars, föreslagit att genom flytt från mindre orter centralisera sin verksamhet. Nio kommuner i landet berörs av Skatteverkets aktuella planer på att flytta verksamhet till större orter.
Exempel på andra myndigheter som har eller planerar att centralisera är, t ex Lantmäteriet som beslutat lägga ner kontor på 15 orter och Arbetsförmedlingen som planerar att lägga ner 100 av 300 kontor.
Bakom alla siffror finns människor. Det är föräldrar som blir arbetslösa eller tvingas pendla och på så vis förlorar tid med sina barn. Det är far och morföräldrar som inte får samma möjlighet att träffa sina barnbarn längre. Det är barn vars liv förändras drastiskt. Det är människor vars livskvalitet blir sämre. Det är bygder som slås sönder.
Jag kräver att Regeringen ser till att Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson gör om och gör rätt och räknar med att Du som politiker, oavsett partifärg, ställer dig på de berörda bygdernas sida!

Tillsammans Luvika

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.