Bevara GUC och Boland - Bevara Mångfalden

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara GUC och Boland - Bevara Mångfalden.


Gäst

#76

2015-04-17 07:32

För att jag blev hotad till att göra det!

Gäst

#77

2015-04-17 16:49

Därför att det är bedrövligt att det bara ska finnas teoretiska ämnen. Hantverk är vi alla i behov av, måste finnas utbildningar för olika inriktningar.

Gäst

#78

2015-04-17 17:04

Do the same, sign!


Gäst

#79

2015-04-17 19:38

Elevunderlag kommer och går.....det behövs mer långsiktiga beslut när det kommer till skolor och undervisning. Jag kan höra ungdomar diskutera sinsemellan om de ska våga satsa på en utbildning eller inte. Vi känner en gymnasieelev som fått byta linje tre ggr under sina två första år i gymnasiet, för de tidigare utbildningarna lagts ner efter en termin eller två. Barnen/ tonåringarna känner sig tillräckligt osäkra på framtiden.

Gäst

#80

2015-04-17 20:59

Pga vi behöver en skola som bolandskolan i Uppsala.

Gäst

#81

2015-04-17 21:13

Boland skolan och GUC har redan gått igenom kostsamma förändringar för både elever och lärare. Tycker det är skamligt att efter man precis har börjat komma i ordning med det nya systemet gör man detta. Jag kan bara tänka mig hur eleverna mår av nyheten och hur besvikna de måste vara. Jag har själv gått i Uppsala och alltid känt mig stolt över att de här linjerna representeras och känner mig ledsen över att fler och fler praktiska linjer tas bort. Mest av allt känner jag mig ledsen över eleverna och för lärarna med att ha all osäkerhet hängande över sig under den resterande tiden. Att värna om skolans miljö och välmående är minst lika viktigt som ekonomin. 

Jag hoppas att de försöker se över om det finns andra lösningar till att få in de pengarna som kommunen behöver. 


Gäst

#82

2015-04-19 20:48

Därför att jag tycker det är vansinnigt att lägga ner program som ger jobb på en gång och som efterfrågas. Min son ville gå på Boland för att bli hovslagare redan 2013, men lärlingsutbildningen ställdes in det året liksom ett antal andra program på Boland. Nu när han bestämde sig för att försöka söka till hovslagare en andra gång så ställs Boland inför en nedläggning igen! Snacka om att ta ifrån honom energi, engagemang och tilltro till vårt samhällssystem, där ekonomisk kortsiktighet går före långsiktigt samhällsbyggande.

Gäst

#83

2015-04-20 05:00

Kultur är viktigt-bevara kulturen!

Gäst

#84

2015-04-20 06:03

Jag tänker på elverna och lärarna. Denna nedläggning av GUC/Boland är inte acceptabel alls.

Gäst

#85

2015-04-20 10:54

Gått i 3 omgåmgar på denna skola! Mim syster gick också här och många av mina vänner! Jobbar nu inom textil/finsnickeribranschen och denna skola behövs!!! Marknaden skriker efter dessa elever!!!

Gäst

#86

2015-04-20 11:07

Jag tänkte börja på Guc

Gäst

#87

2015-04-20 14:00

Det är viktigt med både mångfald och kontinuitet. Det är lätt att riva ner men tar lång tid att bygga upp.Att riva ner och flytta kostar mycket både energi och pengar. Det är hög tid att man prioriterar att marknadsföra yrkesutbildningarna i en tid när ungdomsarbetslöshet är ett problem och den psykiska ohälsan är stor i just vår stad. Alla mår inte bra av att gå teoretiskt gymnasium och många klarar gymnasiet just pga att de har möjlighet att stimuleras av estetiska kurser.

Gäst

#88

2015-04-20 17:41

Jag tycker att Bolandskolan och GUC ska bevaras. De har bra lärare, fina lokaler och duktiga elever. Uppsala måste ha en estetisk utbildning, särskilt när de estetiska ämnena dras ner på andra gymnasieskolor.

Gäst

#89

2015-04-20 17:55

För att jag har goda vänner vars son går på GUC och kommer förlora sina utbildningsmöjligheter! Man måste bevara o stödja yrkesskolor. Alla ungdomar har inte akademiska styrkan att gå på universitet el andra högskolor men är ytterst värda att få ett bra yrke!

Gäst

#90

2015-04-21 10:31

Vet inte vad jag ska säga...

Gäst

#91

2015-04-21 11:34

Kultur är så viktigt i samhället, så hur kan man ens fundera på att ta bort dem!! Eller ska vi alla fixa datorer och bygga hus eller sitta på kontor hela dagen lång? När dom som sitter på sina kontor eller arbetsplatser av olika slag, går hem för dagen och vill roa sig med något så kommer det bara vara en svart tv-ruta att titta på och tomma teaterscener, ingen musikal att gå på, ingen opera, ingen konst, ingen dans!!!!! Vad skall dom hitta på då?

Gäst

#92

2015-04-22 01:56

Självklart skriver jag under för att min dotter ska ha möjlighet att gå det program hon helst av allt vill gå; dansprogrammet på GUC. Jag tycker också att det är skamligt att lägga ner så många estetiska program i en av Sveriges största städer. Kultur är i mångt och mycket samhällens livsnerv - låt den nerven fortsätta vibrera i Uppsala!