Bevara GUC och Boland - Bevara Mångfalden

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara GUC och Boland - Bevara Mångfalden.


Gäst

#26

2015-04-15 11:00

För att jag bor i uppsala och tyxker att voland är en del av uppsala och ska finnas kvar! Dessa linjer särskilt så det lör folk att bli starkare i sig själva

Gäst

#27

2015-04-15 11:38

För att Boland är bästa gymnasiet

Gäst

#28

2015-04-15 13:12

Uppsala behöver dessa utbildningar.Vi måste och vi har råd med estetiska utbildningar.Tränga ihop fler elever på mindre ytor kan inte vara bra.

Gäst

#29

2015-04-15 13:37

Dotterdotter studerar på fotolijnen

Gäst

#30

2015-04-15 14:12

Gick på Bolandgymnasiets dansprogram.

Gäst

#31

2015-04-15 14:32

Min dotterdotter studerar FOTO vid GUC. Hon har alltså valt att bo inackorderad för att kunna få just denna utbildning. Hennes föräldrar bor i Ockelbo, så hon får veckopendla och det innebär väntetider på tåg och buss.
Vi kan ju fråga oss vad nedläggning betyder för kompetensen på lärarna. Kommer de att söka sig till andra skolor. Blir de kommande åren fyllda av obehöriga vikarier!!??

Gäst

#32

2015-04-15 15:47

I don't understand this language.

Gäst

#33

2015-04-15 16:23

Snart finns det inga estetiska ämnen kvar i svensk skola och det är katastrof tycker jag! Estetiska ämnen värderas ej trots att kultur är livsviktigt för vårt välbefinnande!
Morsa

#34

2015-04-15 16:57

För det första är det ett orimligt och oresonligt beslut. För det andra, men viktigaste, är Bolandsskolan med sitt utbud av program och kompetenta pedagoger ett nödvändigt alternativ för de elever som grundskolan tagit knäcken på.


Gäst

#35

2015-04-15 17:16

Under ett läsår har vi jobbat med våra elever i år 9 för att de ska välja ett program på gymnasiet. Nu väljer man att ta bort program utan att tänka på elever som redan gjort sina val! Grusade förhoppningar mitt under pågående period med Nationella prov! Imorgon torsdag ska eleverna ladda för en förmiddag med nationella prov i kemi! Kan vara svårt att se meningen med fokusera nu!!! Vi behöver en bred kommunal gymnasieskola med både teoretiska och praktiska program! Bolandsgymnasiet har bra lokaler och bra pedagoger! Dyrt att lägga ner och flytta! Vad vinner man annat än kortsiktigt! Kanske kan kommunen spara på sitt köp och sälj tänk istället! Nu hyr vi våra egna lokaler och betalar för varje lektion i idrottshallen! Vinst till fastighetskontoret! Omfördela resurserna! Då räcker skolpengen till pedagogik och material! Besviken lärare

Gäst

#36

2015-04-15 17:27

Tycker det är viktigt

Gäst

#37

2015-04-15 18:04

Asså det här är helt sjuk! Det här har förstört allt för mig! Och just nu känns det som om hela min framtid har förändras, det är som om dom har dragit undan mattan jag står på. Jag skulle börja teater efter sommaren vilket jag inte kan göra nu efter som dom stänger ner. Jag vet inte riktigt vad jag ska höra eller vart jag ska ta vägen eller hur jag ska göra med min framtid. Det här är oacceptabel. Uppsala som skulle vara studenternas och kulturens stad a jo visst.

Gäst

#38

2015-04-15 18:20

Det är pinsamt att Sveriges fjärde största stad har en så negativ syn på kultur och utbildning.

Gäst

#39

2015-04-15 18:26

Har dotter som gått Sam med estetisk inriktning och vet vad det betytt för henne och många andra att få gå på denna kreativa skola
jp

#40 svenska skolan har nått bottenrekord, är det här lösningen?

2015-04-15 18:50

För ett tag sedan kunde man läsa om hur svenska skolan nått bottenrekord i samtliga medier i sverige. Är det rätt lösning att då lägga ner skolorna och erbjuda färre alternativ. Att erbjuda fler alternativ engagerar fler unga att studera.

Det är precis samma princip som inom arbetslivet, trivs man med sina studier så gör man bättre ifrån sig.

Skolan och sjukvården är det viktigaste vi har i samhället, att skapa arbetsmöjligheter via studier gynnar ekonomin, inte tvärt om.

Det är ett helt tanklöst och känslolös beslut att lägga ner skolor och linjer. detta kan endast få negativa konsekvenser som lägre utbildningsnivåer och högre arbetslöshet som följd. 

Har själv gått på guc en gång i livet och om inte jag fått gå den utbildningen jag gick hade jag inte klarat av att studera och ta mig ut på arbetsmarknaden. Det var den enda skolan i uppsala som erbjöd en undervisning där jag kunde känna mig engagerad.


Gäst

#41

2015-04-15 18:58

Skolan behövs. Varför klämma in flera elever på andra trånga skolor. Kommunskolor behövs, med praktiska linjer också, inte bara teoretiska.

Gäst

#42

2015-04-15 20:26

Jag vill ha kvar skolor som har estetämnen, då jag själv älskar musik och kämpar för att komma in på estet i Enköping.

Gäst

#43

2015-04-15 20:34

Jag har massa kompisar på GUC, vart ska dom ta vägen då?? Alla kan ju inte få plats i en skola?..


Gäst

#44

2015-04-15 21:24

För det första är det ett orimligt och oresonligt beslut. För det andra, men viktigaste, är Bolandsskolan, med sitt breda utbud av program och sina kompetenta pedagoger, ett nödvändigt och oersättligt
alternativ för de elever som grundskolan tagit musten ur.

E from the Hood

#45 FÖRTRYCK INTE KONSTEN

2015-04-15 21:41

En del av mig skulle dö om allt stängdes. Från ena dagen till den andra blev kag otroligt nere. Det är det enda jag känner just nu, uppgivenhet och svek. Jag kännet mig sviken av de vuxna i makten. 

Vi är den nya generationen, utan konst går allt åt helvete. LÅT GUC/BOLAND FINNAS KVAR! Vi mår psykiskt dåligt av detta.

E

#46

2015-04-15 21:44

Mina kompisar på GUC har redan börjat tittat på nya skolor i Stockholm. Det finns ingen annan skola eller linje jag vill gå på. JAG VILL STANNA PÅ GUC OCH DET SKA JAG GÖRA. Vad det än krävs ska vi lyckas med detta.


Gäst

#47

2015-04-15 23:23


Vänligen spara konstskola <3

Gäst

#48

2015-04-16 03:36

Plåtslageriutbildningen på Boland har genererat många skickliga plåtslagare tack vare mycket engagerade lärare som alltid tycks arbeta i motvind. Plåtslageriutbildningen på Boland täcker också upp Stockholmsområdets förhållandevis få utbildningsplatser inom yrket.

Gäst

#49

2015-04-16 06:44

Kulturen skall inte vara satt på undantag!

Gäst

#50

2015-04-16 07:19

Jag skrev på för att mångfald är bättre än enfald, för att stans enda stora yrkesförberedande gymnasium ska ligga just i stan för alla resande elevers skull och för att det är vansinne att lägga ner utbildningar som det tagit flera år att bygga upp med branschsamarbete och certifieringar och slutligen för att ett vårt samhälle behöver kreativa och konstnärliga förmågor likväl som teoretiska begåvningar. Hur kan de rödgröna svika sina vallöften så? Dessutom är beslutsunderlaget felaktigt. Behövs stödlektioner i matematik?