Zakrea lever ett tufft liv i Turkiet tillsammans med sin väldigt sjuka far. Han lever ett liv ingen 15 åring bör göra. Genom att skriva under stödjer du att Zakrea bör få uppehållstillstånd i Sverige.

Zakrea Kattan lever ett liv som ingen 15åring bör göra. Efter att ha flytt kriget och terrorn i Syrien lever han med sin väldigt sjuka far i Turiket. Fadern lider av ett hjärtproblem och har tvingats operera in en pacemaker. Fadern är så pass sjuk att han inte klarar av att ta hand om sin son, som istället för sin far tvingas arbeta för att försörja dem båda. Zakrea mår väldigt dåligt efter vad han fått bevittna och genomgå i kriget. Han har fått se saker en människa aldrig ska behöva se, trots att han inte ens är 16år.

Zakrea har sin mamma och sina tre bröder i Sverige. De alla saknar varandra enormt. Det var över två år sedan Zakrea träffade sin mamma och över 5 år sedan han såg sina bröder. De pratar varje dag över telefonen och Zakrea är ofta ledsen och orolig över sin far. Han berättar också om när han är på väg till arbetet. Hur han ser andra barn i hans ålder sparka boll och leka tillsammans. Han gråter och säger att han saknar sin mamma och sina äldre bröder. Han har ingen att vara med i Turiket. Största delen av hans vardag går åt till att arbeta och ta hand om sin sjuka far.

Läkarna i Turkiet vet inte hur länge Zakreas far kommer att överleva då hans hälsotillstånd kan variera väldigt mycket och extremt snabbt. Allas största mardröm är att fadern ska avlida och att Zakrea som 15 åring ska lämnas helt ensam i Turkiet.
Migrationsverket beviljade Zakrea permanent uppehållstillstånd i Sverige år 2017 men pga att födelsedatumet i Zakreas pass inte var korrekt drog migrationsverket tillbaka sitt beslut trots att det var Zakreas far som själv uppmärksammade felet och informerade migrationsverket om detta. Familjen återgärdade snabbt problemet men migratonsverket stod fast vid sitt beslut att Zakrea inte är välkommen. Trots att familjen lämnat in alla id handlingar, som styrker Zakreas släktband till familjen i Sverige, de har även lämnat in de läkarintyg som styrker att pappan är sjuk och inkapabel till att ta hand om sin son.
Familjen i Sverige arbetar och har ordnad ekonomi och egen bostad. De är helt självständiga och oberoende av hjälp från sos.

Så som ett sista hopp startar jag denna insamligen för att återförena denna splittrade familj. Genom att just DU skriver under stöjder du, och står bakom, att Zakrea bör beviljas permanent uppehållstillstånd i Sverige så att han tillsammans med sin far kan resa och bo med sin familj.

Genom att underteckna godkänner jag att Angelica Greibe lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.