Protest gällande skatteregler avseende virtuella varor

Hej,

Lagstiftningen när det gäller beskattning av virtuella varor ligger långt efter och vi måste få till en förändring i den här frågan. Handel med virtuella varor är en marknad som är relativt ny. Samtidigt har handel med vanliga fysiska varor funnits i flera tusen år. Det som skiljer virtuella varor från fysiska varor är just att fysiska varor går att ta på. Bortsett från detta har båda varorna exakt samma karaktärsdrag. De går att lagra, de går att sälja vidare och de kan handlas i andrahand.

Vi som handlar med dessa virtuella varor köper av privatpersoner och säljer till privatpersoner. Vi har alltså ingen rätt att dra av den ingående moms som privatpersonen betalat i grunden. Det är detta som skapar problem. För vanliga varor och även resetjänster har man då infört Vinstmarginalbeskattning, VMB. Företaget GAME som bland annat köper och säljer begagnade spel, CD-skivor, använder detta.

I och med att de köper av privatpersoner får de inte dra av någon moms. Dom kan inte heller lägga på någon moms då deras begagnade spel blir dyrare än nya spel och det är därför VMB finns. Det är exakt samma förutsättningar för virtuella varor, men bara för att dom inte går att ta på får vi tydligen inte använda VMB. Istället ska vi dubbel beskattas och betala moms på hela beloppet. Genomsnittsmarginalen för ”traders” ligger på 10-15%, moms på omsättningen innebär då att man förlorar 5-10% på allt man sålt och detta är innan övriga kostnader för verksamheten. Detta blir helt orimligt och gör att det inte går att bedriva någon verksamhet inom den här branschen i Sverige.

Att klassa försäljning av virtuella varor som försäljning av elektronisk tjänst blir helt fel. En tjänst förbrukas när det säljs, det går inte att sälja vidare, det går inte att lagra och det finns ingen andrahandsmarknad för ”begagnade” tjänster. Tidigare när man kontaktat skatteupplysningen angående detta har de sagt att man kan använda VMB, inte bara till oss utan ett 20-tal personer som vi pratat med har fått den informationen. Vi blev därför väldigt fundersamma när de 1-2 år senare lägger upp detta ställningstagande på deras hemsida och nu kräver återbetalning av denna moms på omsättningen. Detta får katastrofala konsekvenser för de unga företagare som försökt driva verksamhet på ett så riktigt sätt som möjligt.

Väljer skatteverket att hålla fast vid sin bedömning om att man ska betala moms på hela omsättningen kommer detta leda till att företag flyttar utomlands. Eftersom att det i övriga EU länder går att betala moms på den vinst man gör. Det bidrar även till att den omfattande svarthandeln fortsätter att öka. Varför inte göra det möjligt för svenska företag att istället driva sin verksamhet i Sverige och bidra till ökade skatteintäkter?

Med nuvarande skattesystem så är det också oklart gällande hur reglerna egentligen är för trading av virtuella varor som hobby och hur dessa ska beskattas. Får du exempelvis köpa ett CS: GO skin för 1000: - och sedan sälja den efter några dagars spel för 1200: - utan att betala skatt? Dessa regler måste också tydliggöras eftersom det enligt nuvarande regler alltså är frågan om en tjänst man säljer och inte en vara eller produkt.

Enligt en artikel från SVT lockar E-Sport cirka 335 000 svenska tittare dagligen och säkert dubbla antalet spelare. Enligt SCB spelar 45% av alla 12-18åringar minst 1 timme datorspel om dagen. 18% spelar minst 3 timmar per dag eller mer. Alla spelare påverkas mer eller mindre av dessa skatteregler då en stor majoritet av dom äger "skins". Bara i vår facebook grupp, CSGO Trade Sverige, har vi över 58 000 svenska medlemmar.

Vi hoppas kunna väcka uppmärksamhet kring den här frågan genom en namninsamling som sprids på social medier. Förhoppningsvis kan vi även få en större tidning att skriva en artikel om detta. Sprid gärna vidare till dina vänner och familj. Vi kan inte låta skatteverket utnyttja unga entreprenörer och småföretagare på det här sättet. Att skuldsätta unga som precis startat sitt eget företag är ingen bra start på arbetslivet.

Ge oss ditt stöd genom att skriva under namninsamlingen, kom ihåg att confirma via mail. Tack för att du tog dig tid att läsa igenom detta!

För er som vill kontakta oss når ni oss på följande mailadresser,
Karlsetterberg@gmail.com
Mikael.jagare@gmail.com

Mvh,
Karl Setterberg & Mikael Jägare
CSGO Trade Sverige

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).