Vi vill ha kvar Pionjären i Porjus!

Socialnämnden har tagit beslut om att fortsätta arbetet med att avveckla Porjus äldreboende, Pionjären och tror samtidigt att kommunen ska kunna hantera den hemtjänst som utgår från Pionjären. Maten tillagas i boendets kök både för de boende och för hemtjänsten. Det är ett mycket uppskattat inslag i vardagen att få känna doften av bakning och matlagning. Det främjar de äldres aptit och glädje.

Beslutet att avveckla borde ha gått vidare till kommunstyrelsen för beredning och ett slutligt beslut i frågan SKA tas av kommunfullmäktige.

Porjus är en by med hög andel äldre men antalet äldre sjunker då det glädjande nog har skett en föryngring i byn och den utvecklingen kan fortgå om beslutsfattare och tjänstemän kan förstå att familjer gärna har nära till sina äldre. Äldreboendet är den här generationens tack till de som slitit under sitt liv, det är skamligt att avveckla den sista tiden de äldre kan få i sin närmiljö.

Genom att underteckna godkänner jag att Denise Magnusson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.