Vi vill också folkomrösta om EU!

Storbritannien har röstat för Brexit. Vi vill också folkomrösta om Sveriges medlemskap i EU. Nästan alla de löften som ja-sidan utfärdade inför folkomröstningen 1994 har visat sig vara falska, till exempel att den militära alliansfriheten inte hotas, att den svenska modellen på arbetsmarknaden inte undergrävs och att vi har juridisk rätt att välja att stå fria från euron. Samma sak när det gäller EMU-folkomröstningen 2003. De hot som ja-sidan då kom med har visat sig grundlösa och idag – mer än tio år efter folkomröstningen – kan vi konstatera att Sverige haft en bättre ekonomisk utveckling än de länder som infört euron som valuta.

Folkrörelsen Nej till EU har sedan våren 2013 bedrivit ett kändisupprop med kravet "Vi vill också folkomrösta om EU". Bland de som skriver under märks Mikael Wiehe, musiker, Kajsa Ekis Ekman, författare, Erik Blomqvist, Jordens Vänner, Jenny Wrangborg, poet, Jan-Erik Gustafsson, Folkrörelsen Nej till EU, Gudrun Schyman, Feministiskt initiativ, Gustav Nipe, ordförande Ung Pirat, Marianne Berg, riksdagsledamot [v], Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundet, Monica Dominique, musiker, Therése Björklund, distriktsordförande SSU Södra Älvsborg.
¨
Vi kräver att svenska folket i likhet med de brittiska får möjlighet att säga ja eller nej till fortsatt svenskt medlemskap i EU i en ny folkomröstning.

Riksstyrelsen
Folkrörelsen Nej till EU

Fyll i formuläret nedan för att skriva under denna petition skapad av Marie Ericsson. Namninsamlingens författare kommer se all information du anger i detta formulär.