Vi som vill se Eva Lundbergs sjuksköterskelegitimation dras in!

Eva Lundberg är en av personerna som kränkt 12-åriga Murhaf Hamad i sociala medier. Hon har utsatt pojken för rasistiska påhopp pga att pojken synts i media efter att ha sålt majblommor.

Eva Lundberg är legitimerad sjuksköterska. Som sjuksköterska ska man ha en humanistisk värdegrund som utgår från alla människors lika värde. I det här fallet innebär det att det ska kännas tryggt för 12-åriga svarta barn att söka vård och vara säkra på att de blir bemötta på ett respektfullt sätt samt få den vård som de har rätt till. Eva Lundberg, som uttalat sig rasistiskt i sociala medier, lämpar sig inte som vårdgivare med den människosyn hon har påvisat.

Vi som skrivit under på den här namninsamlingen kräver ett tydligt avståndstagande från rasism inom vården. Vi vill se tydliga konsekvenser för personer med legitimation som uttrycker grova rasistiska åsikter.

Dra in Evas legitimation nu!

Mobilisering mot rasism    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Mobilisering mot rasism lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.