Vi som vill behålla mödrarådgivningen i Solf

I Korsholm har man hastigt och plötsligt bestämt att skära ner på mödrarådgivningen i byarna och detta betyder i praktiken att mammorna i Korsholm skall under sin graviditet göra sina rådgivningsbesök i Smedsby. Detta träder i kraft i maj 2015.

Man hänvisar till att detta är en inbesparing. Hur kan det lönas att flytta mödrarådgivningen, eftersom barnrådgivningen hålls än så länge kvar i byarna?!?  För vår del i Solf, så betyder det högst antagligen att vi förlorar härliga Åsa (hon far troligtvis till Smedsby som mödrarådgivare) och på hennes plats kommer någon annan istället.

I dagens (20.2.2015) Vbl stod det att man inleder samarbetsförhandlingar, men att det i praktiken betyder bara att man skall omorganisera arbetsuppgifterna, ingen blir uppsagd. Däremot skall man laga nya utrymmen i Smedsby för mödrarådgivarna (vilket kostar pengar). Så vi skulle gärna uträkningar på hur man verkligen kommer att spara pengar på detta.

Så varför kan vi bara inte fortsätta som tidigare? Åsa sköter både mödrarådgivningen och barnrådgivningen för tillfället. Det har ju funkat hur bra som helst hittills. Och om vi nu låter detta gå igenom, så tar det säkert inte länge förrän man också flyttar barnrådgivningen till Smedsby.

Dessutom så visade det sig i undersökningen man gjorde bland Solfborna ifjol 2014, att en hälsostation centralt i byn är av högsta prioritet för invånarna. Nu håller det på att gå precis tvärtom. Nu skall man börja söka sig till Smedsby istället.

Kommuninvånarna har en möjlighet att säga sin åsikt 4.3 kl.17.00 vid Korsholms närsjukhus. Alla som har möjlighet och intresse att delta i detta tillfälle, borde fara dit.

Några kommentarer som kommit fram hittills:

"Vi Solfbor är bra skattebetalare och tycker att vi om någon, borde ha rätt att få behålla service som denna i vår EGEN närmiljö. Jag blir bara så ledsen när jag hör att allt skall flyttas till Smedsby. Vi är en levande by, så skall vi förbli"

"Att både mödra- och barnrådgivning finns på samma plats och till stor del sköts av samma person skapar trygghet. Korsholm visar för tillfället att de INTE satsar på barnfamiljerna och inte på skolbarnen heller...vem är framtiden?"

"Jag är verkligen besviken på Korsholms kommun. De skär ner på helt fel saker"

"Det löns inte att flytta till Solf, för här finns snart ingen service mera"