Skrivunder.com

Vi har fått helt nog av moralpredikningar från kändiseliten.

Nyligen publicerades ett stort upprop i Aftonbladet där Mattias Goldmann tillsammans med en lång rad kändisar och rika organisationer hävdar att vår demokrati är hotad. Varför? För att vanliga människor och politiker tillåter sig att ifrågasätta en klimatpolitik som slår stenhårt mot folks plånböcker. Det är fullkomligt absurt att Sveriges rikaste människor, som sitter tryggt i sina miljonbubblor, ska sitta och läxa upp oss som faktiskt måste vända på varje krona för att få vardagen att gå ihop.

När bränslepriser, elräkningar och skatter skjuter i höjden innebär det en verklig kris för vanliga hushåll. För kändisarna på debattsidan är det på sin höjd en obetydlig post i en enorm budget. Genom att skriva under den här insamlingen visar vi att vi är trötta på att bli talade till uppifrån. Vi kräver politisk realism och sunt förnuft. Skriv under för att ge den vanliga människans röst den tyngd den förtjänar.

Debattartikeln

Rubrik: Hundra miljoner på banken men noll koll på verkligheten utanför de fina salongerna

Nyligen gick Mattias Goldmann ut i ett stort upprop tillsammans med en lång rad kändisar och organisationer. Budskapet var tydligt. Svensk demokrati och klimatet är i akut fara eftersom politiker och vanliga medborgare tillåter sig att ifrågasätta rådande klimatstrategier. Men det som målas upp som ett försvar för demokratin framstår i själva verket som ett djupt tondövt utspel från en välbärgad elit.

Det är väldigt lätt att skriva under på stora ord om framtiden när man själv har sitt på det torra. För de artister, direktörer och opinionsbildare som stoltserar med sina namn på debattsidan innebär dyrare bränsle, högre elpriser och gröna skatter ingen märkbar skillnad. För vanliga svenska hushåll handlar det däremot om huruvida man har råd att köpa mat, betala bolåneräntan eller köra barnen till skolan och träningen.

Att avfärda människors helt legitima oro för sin privatekonomi som populism, eller ännu värre som ett hot mot demokratin, är djupt problematiskt. Det visar på en total brist på förståelse för hur livet ser ut utanför de fina salongerna. När vanliga arbetare och familjer kräver politisk realism och ekonomisk trygghet är det inte ett angrepp på demokratin. Det är själva definitionen av demokrati.

Vi behöver en politik som bygger på sunt förnuft och som tar hänsyn till hela landet och alla samhällsklasser. Det är dags att sluta jaga billiga moraliska poänger och istället fokusera på lösningar som inte krossar ekonomin för de som redan kämpar. Vi är en enorm grupp människor som har fått nog av pekpinnar från personer som slipper ta konsekvenserna av den politik de förespråkar. Därför skriver vi nu under detta svar gemensamt för att visa att folkets röst väger tyngre än kändiselitens miljoner.



Peder Blohm Bokenhielm
Kontakta författaren

Skriv på denna namninsamling

Genom att skriva på godkänner jag att Peder Blohm Bokenhielm kan se all information jag lämnar i detta formulär.


ELLER


Vi behöver kontrollera att du är en människa.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: