Vi kräver konstruktiva klimatdebatter i TV inför valet

Denna sommar har inneburit värmerekord, torka och bränder men även skyfall och översvämningar i Sverige och världen. Det är tydligt att klimatförändringen har nått en ny nivå, både i verkligheten och i människors medvetande. Något yrvaket kliver nu flera partier fram med utspel inom klimatområdet men vi behöver veta hur dessa skall omsättas till kraftfull politik för ett hållbart klimat. Inför det kommande valet i Sverige krävs därför politiska debatter där klimatet blir huvudfrågan och inte något som hastas förbi. Dessutom behöver de handla om verkliga lösningar mer än kortsiktiga politiska poäng. Då behövs programledare som är tillräckligt kunniga för att kunna ställa relevanta följdfrågor, så att även politikerna behöver vara väl insatta.

Vi kräver därför att SVT och TV4 tar sitt ansvar för framtidens klimat genom att ge plats för dessa debatter!

180717brand-750x402.jpg

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.