Veberöd behöver Idalaskolan

Veberöd 2015-11-05

I och med utredningen av nybyggnationen av Idala förskola och skola har kommunkontoret fått i uppdrag att så långt det är möjligt använda befintliga skollokaler istället för att bygga nya.

Det kom till vår kännedom under EOS mötet den 21 oktober att det i utredningen ingår att se över möjligheterna att flytta barnen på Idalaskolan till Svaleboskolan. Detta redan läsåret 2016/2017.

Det har konstaterats att Svalebo inte kan ta emot Idalabarnen utan att viss ombyggnad sker. Hur påverkar detta den befintliga miljön?

Finns det verkligen plats för 120 elever till på skolgården? Som det är idag delas rasterna för F-3 upp men ändå är det minst 100 barn ute samtidigt! Fler barn än så skulle leda till ytterligare konflikter och ökad risk för utanförskap. Det är inte rättvist mot varken Idalabarn eller Svalebobarn.

Är det ens möjligt att ha idrott då idrottshallen redan utnyttjas till 100% under dagtid? Matsalen utnyttjas också i närheten av kapacitetstaket. Var ska barnen äta?

Det behövs alltså en idrottshall, en matsal och nya klassrum. Det låter som om det behöver byggas en ny skola för att kunna ta emot Idalabarnen på Svalebo!

Innan något beslut tas om att helt lägga ner all skolverksamhet på Idala borde man noga se över hur detta påverkar våra barn.

Skolvägen kommer att förlängas och bli mycket farligare för barnen. Barn som idag cyklar hem efter skolan kommer inte kunna göra det fortsättningsvis.

Fördelarna med en liten skola är många. Elever i de lägre åldrarna gynnas av att gå på en mindre skola. På en liten skola umgås barnen i större omfattning över åldersgränserna vilket utvecklar deras sociala kompetens. Att alla känner alla skapar en trygghet för många barn. Den lilla skolan höjer elevers känsla av tillhörighet och delaktighet och föräldrarna känner att de kan påverka och ha större inflytande.

Det fanns pengar avsatta till en F-3 skola och i kommunens investeringsbudget fanns också öronmärkta pengar för en idrottshall på Idalaskolan. Att Idala skulle få en F-6 skola var vi nog många som jublade över men nu när bygget riskerar att inte bli av alls, vill vi åtminstone få en F-3 skola och förskola som ersätter det som finns idag. Antag att vi flyttar barnen till Svalebo. Vad händer då när antalet barn ökar? Ska Svalebo byggas ut igen? Är det inte bättre att bygga en ny skola på Idala där man tar höjd för detta och billigt och enkelt kan anpassa skolan efter behov?

Föräldrar och barn på Idala har kastats mellan hopp och förtvivlan. Vi har flyttats fram och tillbaka och vi känner oss lurade. Vi vill ha en liten skola nära hemmet där alla känner alla och som ligger i en vacker, inspirerande miljö.

Det är inte bara skolbarnen som blir lidande om bygget stoppas och lokalerna förloras. Idala förskola är den enda förskolan i Veberöd som erbjuder I Ur och Skur verksamhet. Läget nära skogen och 4H-gården ger utmärkta förutsättningar för detta. Idrottshallen på Svalebo är fullbelagd och föreningarna i byn har problem att bedriva sin verksamhet. De kan i princip inte växa då de har svårt att få tillgång till hallen. Nya föreningar kan inte etablera sig i Veberöd på grund av lokalbrist.

Veberöd behöver nya Idala skola med förskola och idrottshall!

Åsa Vennerstrand

Caroline Stålring