Varför utvisa vår fantastiska medarbetare Frey och hennes barn?

Frej-Personalbilder-Nova1.jpg
Frey kom till Sverige från Etiopien 2012. Med sig hade hon sina barn Betanya och Noel som nu är 15 och 11 år gamla. De har etablerat sig väl i Sverige, har en egen bostad och Frey har sedan januari 2019 varit fast anställd hos oss på Nova Omsorg där hon är ansvarig för vårt huvudkontors skötsel samt för att hjälpa våra gamla omsorgstagare med sin tvätt. Dessutom är hon enormt omtyckt av ALLA kollegor och kunder.

Nu ska hon utvisas ur Sverige, helt utan anledning, vilket gör att Sverige förlorar en hårt arbetade kvinna och barnen alla sina kompisar sedan 9 år tillbaka. För att starta om i ett land som är helt främmande för dem.

Familjen är helt självförsörjande, barnen har aldrig varit i Etiopien sedan de kom hit 2012.  Visste ni att trots att Frey betalar skatt i Sverige inte har tillgång till vårt system förutom barnens skolgång. Ingen VAB, ingen sjuklön från staten, ingen sjukvård etc etc etc.

Som hennes högste chef så blir jag provocerad på hur Sverige hanterar migrationspolitiken. Man väljer att utvisa hederliga och fantastiska människor ur vårt land som dessutom arbetar för och bidrar till en bättre omsorg? Det rimmar illa.

Jag ber Er om att skriva under för att få en chans till rättning av Migrationsdomstolen.
Vi behöver Frey hos oss. Hon betyder massor. För många människor.

Avslaget med följande motivering:

"Avslå ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd. Avslå ansökan om flyktingstatusförklaring och resedokument. Avslå ansökan om alternativ skyddsstatusförklaring"

Vill tillägga att Frey skulle hamna mitt i Tigray där det finns en stor oro och hon är livrädd för att återvända dit. Skulle Du inte vara det? Barnkonventionen är tydligen oviktigt att följa. Skamligt beslut.

Stefan Högquist
Nova Omsorg AB

Hej,

Jag vill börja brevet med att berätta hur många som blivit illa berörda över att höra om Noel och hans familj. Dom har väldigt många här i Sverige som bryr sig om dom.

Noel har spelat fotboll i min förening sedan starten för 3 år sedan. Innan dess spelade han fotboll i Rågsveds IF. Noel och hans mamma Frey är två av dom finaste, snällaste och mest omtänksamma människor jag träffat på.

Noel spelar som sagt fotboll hos oss men är även kompis med flera i laget privat. Dom leker, spelar tv-spel och går på kalas tillsammans.  I höstas var vi i laget på en övernattningscup i Värmland och Noel skrattade och njöt av att vara med sina vänner en hel helg. Även fast vi förlorade dom flesta matcher. Noel har vuxit så pass mycket hos oss så han mellan varven får bära kaptensbindeln. Det kanske inte låter som en vidare stor sak. Men hos oss är det otroligt stort. Den som får bära bindeln hos oss är den som är mest positiv, peppande och ansvarstagande.

Vi kommer göra allt vi kan för att få behålla våran kompis och lagkamrat!
Utan Noel skulle förmodligen flera barn sluta eftersom vi har så tight grupp och dom flesta har vuxit upp med varandra.

Hälsningar Tobias Hildeland, FightClub IF

Genom att underteckna godkänner jag att Stefan Högquist lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.