Våran klasskamrat har fått besked från migrationsverket att hon och hennes familj måste flytta tillbaka till Turkiet.

Våran klasskompis som har bott här i 5 år tvingas inom kort lämna Sverige på grund av migrationsverkets lagar och regler för att få uppehållstillstånd. Anledningen till varför migrationsverket har valt att skicka tillbaka dem till Turkiet, är för att man måste ha haft samma jobb i 4 månader från det att ansökan till Migrationsverket kommit in, för att få uppehåll- och arbetstillstånd. Och deras far hade ej hunnit jobbat de 4 månaderna innan ansökan kom in.( artikel finns att läsa på helahälsingland). Oavsett vad migrationsverket lagar och regler säger så tycker inte vi att man ska behöva bli utsvisad bara för att man ej hade jobbat tillräckligt under en så kort period under alla de 5 åren familjen bott här. Vi i klassen tycker inte heller att man ska behöva bli utvisad ifrån ett land som man bott i 5 år och även inte bli tillbaka skickad till ett land som man flytt ifrån. De kom hit av en anledning varför skicka tillbaka familjen då?

Hon har vänner här och har snart gått klart gymnasiet. Vi vill att hon ska få stanna kvar för hon och hennes små syskon har byggt upp stora delar av deras uppväxt här i Sverige. Hon borde få chansen att avsluta sin utbildning och få fortsätta sitt liv som vanligt här i Sverige med tryggheten. Detta tycker vi är oacceptabelt och vi gör allt vi kan för att hon och hennes familj ska få stanna. Vi klasskamrater som är oroliga och gör den här namninsamlingen ihop vet inte när hennes sista dag i skolan kan vara. Varje namn kan hjälpa familjen att få stanna kvar. Tack

Torsberggymnasiet BF18    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Torsberggymnasiet BF18 lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.