Vägsalt: folkomröstning i Uddevalla Kommun

Jag tycker att man borde ha en folkomröstning om att ta bort vägsalt, vägsalt orsakar en hel del miljöförstörning vad gäller jorden, grundvatten, sjöar osv, brutalt ökar mängden spolarvätska som går åt men mest märkbart så förstör det bilar vilket ingen bilägare uppskattar. Det ironiska är ju också att vi enligt lag måste ha vinterdäck vilket hanterar is och snö mycket väl, men när saltet hamnar på vägen så blir inte bara vinterdäck (dubbdäck specifikt) ofta onödiga men även extra miljöförstörning då dess dubbar slår loss asfaltspartiklar ur vägbanan.

Anledningen till att det saltas sägs vara det ökar framkomligheten men detta är oftast osant då vägen som saltas i 99 procent av fallen är platt och har lätta kurvor där även de tyngre utländska bussarna och lastbilarna som sägs vara ett av skälen till att det saltas inte skulle kört fast oavsett, dessa ställen är mycket framkomliga om hastigheten anpassas till förhållandena. Jag skulle tvärtom säga att framkomligheten försämras av att salta då det blir modd och slask om det snöar och när det blir tillräckligt kallt så fryser saltvattnet till is ändå vilket gör hela ansträngningen onödig.

Enligt mig borde man strunta i att salta, kräva dubbdäck på personbilar, ploga när det blir för mycket snö, använda snökedjor på bussar och lastbilar vid behov samt använda icke-korrosiva och miljövänligare avisningsmedel i de brantaste backarna och områdena där väldigt tung trafik kan behöva köra, detta skulle dramatiskt minska miljöpåverkan och det skulle göra att vägbanorna håller längre eftersom de är täckta i snö och is. En positiv sak till är att det skulle minska vägbullret väldigt mycket då dubbar och däck slår mot snö och is istället för asfalt.

Det sker en del avåkningar när det nyss har snöat mycket men de är få jämfört med mängen bilar och jag tror personligen att det beror på ovana då det är ytterst få tillfällen då snö faktiskt ligger på vägen. Om man låter folk vänja sig med snö så borde trafiksäkerheten öka då en oväntad snöstorm lätt kan klaras av och då snön inte tillåter särskilt aggressiv körning så borde även bränslekonsumtionen gå ner.

Man borde ta ett år och skippa vägsaltet i Uddevalla Kommun och låta folk välja hur de vill ha det.

Genom att underteckna godkänner jag att Isak Johansson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.