Stöd våra israeliska kollegor-vägra tvångsmata palestinska fångar

Stöd våra israeliska kollegor!

Sedan 17 april pågår en hungerstrejk bland över tusen palestinska fångar i Israel. Den israeliska regeringen planerar nu tvångsmatning.

Israeli Medical Association (IMA) har starkt motsatt sig att deras läkare skall tvingas delta i tvångsmatning.  Enligt de etiska reglerna för medlemmar av israeliska läkarförbundet IMA liksom för Svenska Läkarförbundet och World Medical Association (WMA), skall läkare inte delta i tvångsmatning eller annan medicinsk åtgärd mot patientens vilja. WMA har därtill jämställt tvångsmatning med tortyr.

I nuläget finns ungefär 6 500 politiska fångar i israeliska fängelser, dömda för att på olika sätt ha protesterat mot ockupationen. Så kan till exempel stenkastning leda till 20 års fängelse. Minst 300 av fångarna är barn (12-18 år) och Israel är det enda land i världen, där barn döms i militärdomstolar. Femhundra av fångarna är fängslade på obestämd tid utan rättegång eller dom i så kallat "administrativt förvar".

Protesterna gäller framför allt förhållandena i fängelserna: bristen på kontakt med omvärlden, att inte kunna få besök av anhöriga, isoleringsstraff och bristfällig sjukvård.

Det Israeliska hälsoministeriet har 17 maj utfärdat en order till sjukhusläkare i landet att om en läkare inte vill delta i tvångsmatningen måste han/hon finna en ersättare.

Myndighetskrav kan ställa oss läkare inför svåra ställningstaganden. Då är det av största betydelse att vi stöttar varandra och gemensamt manifesterar de etiska regler som finns för att vägleda oss.

Vi undertecknade stödjer våra israeliska läkarkollegor i deras vägran att tvångsmata de palestinska fångarna!
Du kan underteckna på https://www.skrivunder.com/vagra_tvangsmata

Charlotte Wiktorsson Victoria Strand Gunnar Olofsson    Kontakta namninsamlingens skapare