Utred Public Service - i syfte att göra den objektiv och opartisk

Public Service har en oerhörd makt i Sveriges medielandskap. De är numer inte enkom finansierade utav en TV-licens utan genom direkt påtvingad skatt. Detta ger dem en särskild särställning vilken andra kanaler eller medier inte kan mäta sig med.

Detta ställer också ett stort ansvar på deras opartiskhet och oberoende. Detta för att de inte skall driva, påverka eller representera särskilda agendor före andra. Själv uttrycker de: "SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant." ... och det låter ju bra.

Men att vara opartisk, saklig och oberoende är mycket komplext och public service sviktar och misslyckas i detta uppdrag om vartannat.

Visste du t.ex. att?:
* En tredjedel av de gånger SVT och SR fällts i Granskningsnämnden kring innehåll eller rapportering som strider mot opartiskhet, rör det politiska ämnen.
* I princip i samtliga fall beror det på att rapporteringen lutat åt GAL (Gröna, Alternativa och Liberala) på “GAL-TAN-skalan.

Framför allt är det åsikter rörande Migration men även Sveriges kungahus som sticker ut visar en undersökning av Näringslivets Medieinstitut genomförd 2019.

Jag skulle säga att resultatet innebär att man inte uppfyller kravet på opartiskhet som man borde göra. Det är en indikator på att public service faktiskt inte är så politiskt opartiskt som man gärna vill ge sken av.” /Carl-Vincent Reimers, författat rapporten till studien från Näringslivets medieinstitut.

Läs gärna hela mitt blogginlägg kring detta där jag sammanfattar varför det återfinns en uppenbar vänsterlutning hos Public Service:

Även om dessa insikter är allvarliga nog så blir det än mer allvarligt om vi skall se på detta ur ett helikopterperspektiv. Detta då alla fall av partiskhet aldrig kommer att synas hos Granskningsnämnden även om merparten skulle anmälas. Detta för att det viktigaste av allt är den “sociala press” och det “grupptryck” som direkt och indirekt sker från både chefer och kolleger mot de som försöker rapportera om något som skulle utmana etablerade värderingar enligt ett GAL-perspektiv. Dessa saker kommer aldrig ens till ytan och syns inte. Det återfinns flera exempel på detta. Därmed räcker det inte till på långa vägar att "enkom" acceptera att man fällts för vänsterlutning utan även för att möjliggöra att en bred frågeställning och att alla perspektiv får återfinnas inom Public Service som grund och ges samma chans till "Air time".

Vad värre är återfinns också flertalet data som tydligt påvisar att journalister har en klar vänsterlutning. I den norska medieundersökningen från 2019 deltog flera svenska journalister och hela 70,7 procent av de svenska journalisterna svarade att man skulle rösta på Vänsterpartiet, Socialdemokraterna eller Miljöpartiet om det var riksdagsval i dag.

Läs mer här:

Kent Asp gjorde också en studie 2012 som tydligt visar på en enorm överrepresentation av åsikter tillhörande rödgröna falangen hos de anställda inom Public Service.

Det sägs ofta att våra personliga åsikter inte spelar roll. Men det är ju ett besynnerligt barnsligt försvar. Och om inte annat så påvisar Näringslivets medieinstitut och alla andra framkomna data vilka jag nämner några här och sammanfattar fler i mitt blogginlägg - att det uppenbarligen inte är särskilt lätt att vara opartisk och troligen påverkar de egna åsikterna mer än vad man vill erkänna eller kännas vid.

Detta är nu hetare och viktigare än någonsin eftersom det nyligen lagts press på Moderaterna och Kristdemokraterna att försöka ge högre skydd till Public Service.

Detta säger jag nej till. Vi kan inte skydda denna organisation med uppenbar klart vänsterpartisk lutning i sin rapportering i sin nuvarande form. Den bör per omgående utredas i hur verklig opartiskhet skall kunna säkras. Och om så inte görs eller om situationen inte ändras kan vi inte fortsätta finansiera denna organisation genom påtvingad skatt.

Det är helt enkelt orimligt. Ingen mediekanal eller organisation skall ges sådan makt. Skall något fiinansieras av oss alla skall det representera oss alla. Det skall vara opartiskt.

Tack för ditt stöd.

Daniel Sonesson.

Genom att underteckna godkänner jag att Daniel Sonesson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.