UTAN OSS TYSTNAR MUSIKEN - vi säger JA till människan och NEJ till extremnationalism!

Med denna underskrift vill jag som artist, musiker, folkmusiker, spelman, sångare, dansare, upphovsman eller arrangör tydligt visa att jag tar avstånd från all användning av mina verk och min utövning i sammanhang som syftar till att legitimera eller på andra sätt styrka Sverigedemokraterna eller andra extremnationalistiska krafter eller att sprida politiska budskap som inte är förenliga med vårt demokratiska system.

Musik och kultur skall vara tillgänglig för alla att ta del av och utöva! Det är en av vår demokratis viktigaste principer och just därför också lagstadgad. Denna princip kan dock inte per automatik också innebära en skyldighet för oss artister, musiker, traditionsbärare och arrangörer att låna våra uttryck till politiska krafter som står i strid med våra egna värderingar och det demokratiska system vi varje dag verkar för i vår utövning.

AnnaReet Gillblad omvärldsanalytiker&fotograf, Gunnar Idenstam konsertorganist    Kontakta namninsamlingens skapare