Tillåt husdjur i svenska skyddsrum!

IMG_20220210_160955.jpg

Det här är Max. Han är en fyra månader gammal kattunge. Hans liv består, liksom alla kattungars liv skall göra; av att växa, leka, sova, äta, gå på lådan och att upptäcka världen. Och för att kunna göra det är han helt beroende av mig, sin ägare. När Max vill äta går han och säger till mig, när han vill leka kommer han till mig med en favoritmus och stirrar uppmanande på mig för att jag skall kasta den, om jag inte skulle rengöra hans kattlåda skulle han med all sannolikhet välja att hålla sig då katter inte tycker om att använda smutsiga lådor och när Max upptäcker världen behöver han att jag är vid hans sida för att han skall känna sig trygg. För en minst lika stor del av Max liv är min trygghet, min kroppsvärme och min kontakt. Känns någonting lite läskigt så söker han sig till mig, han rullar ihop sig I min armhåla och makar sig så nära han kan för att få så mycket närhet han känner att han behöver och han spinner när han hör min röst. Max har tur, han har ett fint och rikt kattungeliv med en ägare som älskar honom.

För mig som ägare, familjemedlem och bästa vän I världen har Max kattungetid fått en mörk skugga över sig. Säkerhetsläget I Europa har försämrats drastiskt under de senaste dagarna och Sverige har fått mottaga direkta hot från Ryssland. I värsta fall kan det bli läge att aktualisera användningen av våra skyddsrum igen. Och jag vet att om flyglarmet går så skulle jag behöva lämna Max ensam hemma för att kunna söka skydd. I Sverige är det nämligen inte tillåtet att ha med sig djur in I våra skyddsrum.

Enligt Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskaps hemsida, msb.se:
“I ett läge då man behöver evakueras från sin bostad tar man om möjligt förstås med sig sina husdjur. Har du en bur, väska eller något annat att transportera ditt husdjur i om det blir nödvändigt? Husdjur får däremot inte tas med till skyddsrum på grund av allergirisken. I ett skyddsrum ska man dock inte vistas mer än några dygn - så med extra förråd av mat och vatten, har ditt djur goda förutsättningar att klara sig på egen hand tills du är tillbaka. “

Max förväntas klara sig själv I “några dygn” själv med “ett extra förråd av mat och vatten.” Samtidigt så förväntas jag söka mig till skyddsrummet för att min omvärld anses såpass farlig att det föreligger en risk för mitt liv om jag befinner mig I mitt hem. Det som är farligt för mig är minst lika farligt, och ännu farligare för Max. För Max kan inte intellektualisera krig. Max kan inte förstå varför jag är borta, samtidigt som höga ljud utanför fönstret skrämmer honom. Max han inte fly, för han kommer att behöva vara inlåst I en lägenhet och även om han inte vore det så har han ingen aning om hur man bäst undkommer att flyganfall. Max kan inte fylla på sitt dricksvatten om det tar slut och han kan inte öppna en konservburk ifall han skulle gå utan mat. Däremot så kan han - som de flesta katter – sluta att äta under stress. Han skulle kunna få för sig att leka med eventuellt splitter som en tryckvåg skulle kunna ge upphov till för Max vet inte att man kan skära upp tassarna på krossat glas. Han skulle kunna bestämma sig för att hoppa ut genom vårt fönster på andra våningen för att söka skydd. Han kan få bestående psykologiska och fysiska men om han skulle överleva.

Vi lever på 2020-talet och djurens status I Sverige har aldrig varit så hög som nu. Vi lever I familjekonstellationer med våra djur. En tredjedel av våra hushåll har en katt eller hund som familjemedlem. Våra djur har tillgång till avancerad sjukvård, inklusive psykologisk behandling. Vi har skolor som utbildar barn I djurvård, vi har rehabiliteringsprogram för barn, sjuka och äldre där djur används för de positiva psykologiska effekterna de ger oss, våra djur har en myndighet som skall verka för deras välmående och de har en lag som skall skydda dem mot kränkningar, vanvård, sexuella övergrepp, misshandel och en inhuman död. Från Ukraina kommer det rapporter om katter och hundar I skyddsrummen och hur djur tillåts passera över sina gränsen med sina ägare även om de saknar pass. Så viktiga är våra djur för oss människor.

Djurskyddslagen (2018:1192) säger:
2 kap. 1 § “Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.”
2 kap. 2 §” Djur ska hållas och skötas I en god djurmiljö och på ett sådant sätt att
1. Deras välfärd främjas,
2. De kan utföra sådana beteenden som de är starkt motiverade för och som är viktiga för deras välbefinnande (naturligt beteende), och
3. Beteendestörningar förebyggs.”

2. Kap 4 § “Djur ska ges tillräcklig tillsyn.”

2. Kap 8 § “Djur av tamdjursart får inte överges.”

2. Kap 9 § “Djur får inte agas, tillfogas skada eller överansträngas.”

4. 1 § “När djur förs till slakt eller när de slaktas, ska de skonas från onödigt lidande och obehag. Detsamma gäller när djur avlivas I andra fall.”
Det här är en lag som är utformad efter en uppfattning: den om att djur är tänkande och kännande varelser som behöver vårt lagstadgade skydd.

I varken Lagen om skyddsrum (2006:545) eller Förordning om skyddsrum (2006:638) finns det något understöd för att vägra djur tillträde till skyddsrummen. Det finns alltså inget i lagen som säger att djur inte skall få vistas I skyddsrummen. Det finns däremot gott om paragrafer som stödjer deras rätt till att skyddas.

Enligt MSB har inte djur rätt att vistas I skyddsrummen pga allergirisken. Som katt-, födoämnes-, penicillin- och pollenallergiker kan jag absolut sympatisera med hur svårt det är med allergier. Men om vi tittar vidare på MSBs hemsida så kan vi läsa:
“Följande kan vara bra att ta med [I skyddsrummen]
• Ficklampa
• Vatten (i flaska)
• Mat som tål rumstemperatur
• Hygienartiklar
• Toalettpapper
• Mediciner
• Första hjälpen-väska
• Varma kläder
• Värdehandlingar (Id-kort/körkort, kontanter, kontokort)
• Nycklar
• Mobiltelefon + laddare eller powerbank”

Som allergiker kan ens läkemedel komma att bli livsnödvändiga. Detta innebär att man bör bära med sig dem överallt där man riskerar att exponeras för kontakt med allergener, så också I våra skyddsrum. Som allergiker är det mitt ansvar att se till att jag har tillgång till läkemedel under en eventuell evakuering, inte minst för att säkra min egen välfärd. Det är inte bara pälsdjur människor kan vara allergiska mot. I skyddsrum finns det redan allergener, exempelvis damm och kvalster. Det finns t o m personer som kan utveckla anafylaxi av nedkylning. Ändå är det våra djur som förväntas riskera sina liv och hälsa med hänsyn till allergiker.

I likhet med de flesta djurägare anser jag Max tillhöra min familj. I vårt dagliga liv erbjuder han mig glädje, trygghet, social kontakt och närhet. I likhet med de flesta djurägare så är en av mina största rädslor att någonting skulle hända honom, och som djurägare är det mitt lagstadgade ansvar att se till att det inte gör det. Att sitta I ett skyddsrum I flera dagar, med vetskapen om att man har lämnat ifrån sig en familjemedlem till sitt egna öde, utan att veta hur den individen mår eller om den överhuvudtaget lever skulle vara psykiskt förödande för så många människor. Familjer skall inte behöva splittras I krig.

Efter avslutad insamling kommer detta att lämnas in till Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap. Jag vill uppmana er att sprida ordet vidare, skriv debattartiklar, insändare, väck opinion!

OBS! Se gärna till att bekräfta er underskrift i mailet som ni får skickat till er. De som har skrivit en kommentar kan jag släppa igenom då det visar på att underskriften har hamnat här med uppsåt, men för er som inte har kommenterat behöver jag att ni bekräftar, så att ingen har råkat hamna här av misstag.

Genom att underteckna godkänner jag att Carro Magnusson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.