Taggtråd runt Kiviks marknad borde vara förbjudet

Uppdatering gällande namninsamlingen.

Jag har fått svar från räddningstjänsten och Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen är inte klara med sin utredning ännu.

Jag har dock förstått att lagen kring hur du får använda taggtråd är något som måste högre upp. Jag kommer därför att skicka detta vidare till politisk nivå. Kan väl oxå vara överens om att det är ägarna/arrangörerna av Kiviks marknad som endast är ute efter att tjäna pengar och är giriga.

Detta är väldigt ledsamt men vi ger inte upp så lätt.

Jag har blivit kontaktad av Ystads Allehanda, Kvällsposten och P4 Radio Kristianstad 🤗

Jag har skickat förfrågan till jordbruksverket som direkt hänvisade mig till kommunen. Kommunen i sin tur hänvisar till markägaren dvs Axels Tivoli.

VEM TAR ANSVAR FÖR DE SKADOR SOM KAN UPPKOMMA PGA INHÄGNAD MED TAGGTRÅD?

Enligt länsstyrelsen är det MARKÄGAREN som står ansvarig för alla skador vilket innebär att man kan stämma dessa om olyckor sker. Detta trots att man i uttalande i inlägg på facebook direkt kastar ifrån sig ansvar för just detta.

Länsstyrelsen har även uttalat och påtalat att man inte får hängna in och ta betalt för vissa delar som går under strandskyddet.

Detta påvisar att markägarna inte har sett över vad som är lagligt rätt utan helt tagit rätten i egna händer.

Nästa anmärkningsvärda sak är att när man skriver med "Kiviks marknad" på facebook så svarar dom som tredjepart. Ex jag frågade om detta med taggtråd, svaret blev att dom hade samtalat med markägarna om detta och att det va Axels Tivoli som äger marken. Det framkom sedan väldigt fort att Ägarna och arrangörerna är samma personer. Detta kallar jag fulspel och att inte stå upp för det man gör.

Det är horribelt att inhägna med taggtråd med tanke på hur många framförallt djur som kan skada sig på detta. Det kan vara riktigt otäcka skador. Med tanke på att där tidigare bitvis varit rostig taggtråd så är redan det fruktansvärt. Det får inte lov att ligga gammal taggtråd ens.

Att man valt att ta inträde på en marknad är såklart lite märkligt MEN det är inte det som jag personligen ser som det allvarliga i detta. Det finns många stora festivaler mm som även de hägnar in men har någon sett att detta gjorts med taggtråd? Nej, dom använder oftast kravallstaket som är ett betydligt mer lämpligt alternativ då det inte kan skada någon. Dessutom tas detta bort när evenemanget är slut. Men så är det inte på marknadsfältet i Kivik, där kommer taggtråden sitta kvar trots att det står klart och tydligt att man enbart får hägna in nötkreatur, får och getter.

Dessutom när jag i ett inlägg på facebook ställer frågan till arrangörerna av marknaden så svarar dom, citerar

"Arrangörerna för Kiviks marknad tar inget ansvar för olyckor som kan ske pga stängslet."

Vill man sätta upp staket för att hindra folk från att ta sig in gratis eller för att förstora risken för skador? Med tanke på att ingen tar ansvar för detta.

VI VILL HA KIVIKS MARKNAD KVAR, SÅ SOM DEN VA FÖRR!!!

TYCKER NI SOM JAG? SKRIV UNDER SÅ SKA DETTA SKICKAS VIDARE TILL JORDBRUKSVERKET SENARE MEN ÄVEN TILL KOMMUNEN OCH LÄNSSTYRELSEN, POLISEN, RÄDDNINGSTJÄNSTEN SAMT ÄGAREN AV MARKEN DÄR MARKNADSPLATSEN ÄR DVS AXELS TIVOLI !

OBS! Detta handlar inte om inträdet utan taggtråden. Enl jordbruksverket är det lagligt att inhägna för nätkreatur, får och getter!!!

Jag kommer att skicka namninsamling tillsammans med ett välskrivet brev som kommer finnas offentligt på min facebook sida efter den 10 Juli.

Jag kommer avsluta insamlingen den 9 Juli och skicka vidare med ett välskrivet brev till ovannämnda dagen efter, dvs den 10 Juli.

Eventuellt låter jag insamlingen stå kvar till efter marknaden men skickar in det som kommit in fram tills den 9:e först.

Dela insamlingen i hela landet så alla skriver på.

Genom att underteckna godkänner jag att Angelina Hansson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.