TA BORT DEN STÖTANDE "KONSTEN" PÅ VÅRA PERRONGER

IMG_0989.JPGIMG_09901.JPG

Den här bilden säger allt. När man måste vrida bort barnen inklusive ens egen blick från perrongen varje gång man åker tunnelbana på grund av ”konsten” så har det gått för långt. Nakna människor porträtteras, bilden ovan är bara en utav en serie med bilder som anspelar på sådant som ingen-och definitivt inte barn ska behöva utsättas för så fort man åker kommunalt. Dessa bilder sitter uppe i Slussen, Fridhemsplan, Zinkensdamm och Gärdet och ska sitta upp i ett helt år.

Det är inte okej att man ska behöva matas med dessa ofredande bilder, mina barn kan inte välja att titta bort från dessa bilder utan detta ska de behöva möta varje gång vi åker tunnelbana. Ingen ska behöva matas med en porträtterad människa som visar upp sitt kön. Om dessa bilder är ok- innebär det då också att det är ok att gå runt för vem som helst och visa sitt kön i offentliga sammanhang?

En av konstnärerna uttrycker att "Reklamen som sitter uppe brukar ofta vara aggressiv och påträngande, den sticker i ögonen. Jag ville liksom att den här utställningen ska vara som en meditation man kan gå in i frivilligt ifall man så önskar".*

Men tyvärr blir inte denna "meditation" frivillig när man ofrivilligt matas med den.

Det hjälper inte att maila/ringa SL så låt oss nu istället göra en namninsamling som vi kan skicka in till beslutsfattare. Låt oss sätta ner foten för vad som är allmänt accepterat att visa upp som offentlig konst!

*https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ny-konst-i-tunnelbanan