Stoppa utvisningen av Abdolah Hoseini och andra HBTQ-personer!

abdolah.jpgAbdolah Hoseini tvingades fly från Iran då det kom fram att han var homosexuell. I Iran är homosexualitet ett brott som kan ge dödsstraff, dessutom en hedersfråga för familj. I Sverige har Abdolah Hoseini funnit frihet och möjlighet att få vara sig själv. Han har ändå mottagit flera hot, inte minst från andra nyanlända. För att skapa förståelse för hbtq och sin situation har han och hans vän Samiaullah Amiri rest runt i landet och föreläst för flera hundra ungdomar. Dessutom har de anlitats av flera organisationer och festivaler, bl.a. som invigningstalare för West Pride inför 10.000 åhörare. Abdolahs starka engagemang har inspirerat och stärkt många ungdomar, men i hemlandet ses inte hans offentlighet i hbtq-frågan med blida ögon och en utvisning skulle vara direkt livshotande för Abdolah. Abdolah hotas dessutom som så många andra att utvisas till Afghanistan, trots att han aldrig varit i Afghanistan utan levt i Iran. Abdolah saknar familj och skyddsnät i Afghanistan, ett land där homosexualitet straffas hårt och i vissa fall leder till dödsstraff. Abdolah är en god kamrat, duktig och omtyckt elev och han rekommenderas varmt av tidigare arbetsgivare.

Vi kräver att utvisningen av Abdolah Hoseini stoppas och att regeringen står upp för asylrätten för flyktingar med HBTQ-bakgrund då det är en extra utsatt grupp i flertalet länder; ofta är en utvisning förenat med livsfara för individen.

Alexander Goldmann, Musiker Mot Rasism    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Alexander Goldmann, Musiker Mot Rasism lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.