STOPPA utvisningarna av barnfamiljer & unga till Afghanistan

Den här lilla tjejen heter Fatima (på fotot är hon tillsammans med sin svenska ”farmor”). Migrationsverket vill att Fatima som är 4 år ska utvisas tillsammans med sin familj till Afghanistan. Ett land där hon aldrig varit eftersom familjen varit levt i internflykt i Grannländer innan de kom till Sverige. Anledningen till att de tvingas leva på flykt är en hedersskuld och priset för att lösa den är alltför grymt. Migrationsverket  anser att hederskulden är nog glömd och anser att barnen som varit i Sverige snart 4 år ( 5 barn i åldrarna 13-1 år) har varit i Sverige för korttid. Migrationsverket bedömer med några rader att de har har större anknytning till Afghanistan. Endast den äldsta dottern har varit  i Afghanistan och då var hon mycket liten. Familjen som kom till Sverige 2015 och funnit sig väl tillrätta i Sverige. Barnen älskar att gå i förskolan och skolan de har massor av vänner spelar fotboll drömmer om att bli fotbollsproffs, astronaut, läkare och lärare. Detta är en av 100 tals familjen från Afghanistan som nu får utvisningsbeslut. Deras berättelser är ofta lik varandra hedersförtrycket och angiverikulturen i Afghanistan är stark.

Afghanistan räknas idag som ett av världens absolut farligaste länder. Många familjer tvingas leva i internflykt vid ett återvändande. Internflykt utsätter barn för en betydande risk för kidnappning, bortgifte, sexuelltvåld, misshandel, svält och att dödas enligt Lifo och rädda barnens mfl rapporter. Om det upptrappande våldet rapporteras från Rädda barnen, UD, FN, Amnesty mfl. Hederskulturen är stark i Afghanistan och som flicka förlorar du alla rättigheter ich straffas med döden om du tex flyr ett tvångsgifte.  Migrationsverket verkar ha annan info och fortsätter utvisa barnfamiljer och unga till Afghanistan trots riktlinjer från expert håll som tydligt uttrycker att ett stopp på utvisningar till Afghanistan är det enda humanitära och helt nödvändigt.

Vi kräver att utvisningarna till Afghanistan vad gäller barnfamiljer och unga stoppas Nu! B610C576-0804-46CE-B5FA-CEB35E621551.jpeg

B610C576-0804-46CE-B5FA-CEB35E621551.jpeg

Janina Bengtsdotter    Kontakta namninsamlingens skapare