Stoppa utbygget av Södra Långesands industriområde på Öckerö.

Öckerö Kommun planerar att bygga 6st nya industribyggnader på den gamla fotbollsplanen i Södra Långesand på Öckerö. Dels är platsen strandskyddad vilket kommunen inte tar hänsyn till och vi tycker att marken istället kan nyttjas för sport, kultur och fritidsverksamheter och att kommunen ska ta till vara och bevara strand, miljö, vatten och djurliv som finns i omgivningarna.

För några år sedan slutade Öckerö kommun att ta hand om fotbollsplanen på Södra Långesand. Istället för fotbollsplan blev det istället en plats för dumpning av sten, jord och tegel från olika byggen på öarna. Fotbollsplanen som tidigare har använts av barn, ungdomar och vuxna som har utövat fotboll men också även andra aktiviteter som kite-surfing, drakflygning, kubb, brännboll, yoga, träning, cirkus m.m. Det har varit en plats för alla där vi även har dansat kring midsommarstången och som dessutom har en fin utsikt över till öarna omkring och alla båtarna som åker förbi i "Rännan". Det blev ingen vacker syn med jord- och stenhögar. Barnen har försökt att göra cykel- och crossbana med närhet att svalka sig i vattnet. Nu vill kommunen bygga industrihus på platsen.

Alternativ istället för industribyggnader på strandskyddad mark (Södra Långesand):

- Ta tillbaka fotbollsplanen

- Utegym

- Paddelarena utomhus

- Boulebanor

- Cykel- och mountainbikebanor

- Lekplats

- Tennisbanor

- Parkområde med grillplats

- Plats för vattensporter (uthyrning)

- Får som betar

Du har säkert också något bra förslag!? Första steget är att försöka få Öckerö Kommun att besluta sig för att inte använda denna platsen till industribyggnader utan istället göra en vacker plats för alla att nyttja.

Vi har skrivit synpunkter till beslut om detaljplaneändring för södra Långesands industriområde till Öckerö kommun som ni kan läsa för fördjupad information. För att läsa den kan ni trycka på länken nedan.

Vi behöver din underskrift och snälla dela gärna denna länk/webbadress så att vi får in många underskrifter. Vi kommer självklart att lämna alla underskrifter till beslutsfattare i Öckerö Kommun, deadline för samråd är 2020-08-14.fotbollsplanen.jpg

Brittmarie Jacobsson    Kontakta namninsamlingens skapare