Stoppa Shadi och Haiifas utvisning

2014 flydde shadi och Haifaa från Syrien, en lång resa via Turkiet avsläppta i havet utanför grekland fick Shadi simma med Haifa på ryggen då hon inte kunde simma. In i flyktinglägren  i det kaosartat grekland där dom levde på gatan med gängproblem och hot som vardag och ingen mat. Efter flera försök att ta sig ut i europa lyckades dom.  Efter olika europeiska  länder kom dom till sverige. Dom levde inneboende hos andra flyktingar och på flera mils avstånd.  Via ett tips kom Shadi och praktiserade på vår gård. Eftersom det är svårt att få bra anställda till jordbruk idag blev vi väldigt nöjda då han visade sig vara arbetsam pliktrogen och aldrig gav upp några jobb.  Och nu till sommaren har Shadi jobbat hos oss på vår gård i fyra år. Han har en bra lön och betalat skatt hela tiden och är en person vi verkligen litar på. Att bli av med både en anställd och även en god vän känns obegripligt. Att när man väl skaffat ett liv ska man utvisas.  Och dessutom har dom skaffat ett eget boende bil och katt: ett hem helt enkelt.  Man kan bara föreställa sig hur det skulle vara att lämna sitt hus och hem. Nu ska dom bli utvisade till Grekland där dom inte har nånting och riskerar igen att hamna i flyktinglägren. Shadis fru Haiifa lider av psykisk ohälsa och självmordstankar till följd av traumat med flykten, hot ifrån hemlandet och har haft ett flertalet missfall som hon nu får stöd från sjukvården med men som avbryts vid utvisning. Shadi lider av stor stress till följd av trauman och oro för framtiden och de båda har en stor längtan av att fortsätta det liv som de har byggt här de senaste fyra åren.  Vi hoppas och vill att dom ska få stanna här. Vi behöver människor som Shadi och Haifa i vårt land,  och dom behöver oss då dom nu riskerar bli utvisade till Grekland där det inte finns varken jobb eller boende. Vi hoppas att ni vill hjälpa oss och skriva på så att Shadi och Haifa får stanna.

Magnus Åleheim

Arbetsgivare och vän

Genom att underteckna godkänner jag att Magnus Åleheim lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.