Stoppa rivningen av fotbollsplanerna i Skatås naturområde

På måndag (5/10) påbörjas rivningen av fotbollsplanerna i Skatås naturområde - för att istället bli en grusparkering/avställningsplats.  Med tanke på all verksamhet som håller till där, framförallt fotboll för barn och ungdomar, undrar vi hur beslutsfattarna resonerar. Kommunen säger att det delvis beror på gifterna i konstgräset samt att det sker för lite verksamhet där. Huruvida konstgräset sprider gifter råder det delade meningar om (sant vs. osant) men att det skulle vara ”för lite” verksamhet där är totalt felaktigt. Det stämmer att fotbollsplanerna är undermåliga och i behov av upprustning, men om det är gifter i gräset - anlägg då en annan typ av fotbollsplan... (Och byt sedan ut varenda liknande konstgräsplan i hela Göteborgs kommun, om dessa nu sprider gifter).

Vi kräver att rivningen av fotbollsplanerna stoppas - och att det istället anläggs nya, giftfria fotbollsplaner för våra barn och ungdomar, och alla andra som nyttjar området.

Genom att skriva under godkänner jag att Maja Rosenblad överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.