Stoppa nedläggningen av högstadiet i Alsterbro!

Lärandenämnden i Nybro kommun fattade den 28 januari 2021 beslut att lägga ner högstadiet vid Alsterbro skola till HT 2021. Istället ska eleverna bussas till Madesjö skola. Detta motiveras med besparingskraven som kommunen står inför.

Vi motsätter oss starkt detta beslut. Istället för att skära ner tycker vi att kommunen ska utveckla skolan i Alsterbro. En skola med goda resultat och alla fördelar som en liten lokal skola innebär. Bra gemenskap, möjlighet för alla elever att bli sedda och goda kontakter mellan föräldrar och personal.

En nedskärning i skolan sätter samtidigt stopp för utvecklingen av vår by dit många småbarnsfamiljer har sökt sig de senaste åren. Detta skulle ha negativa konsekvenser inte bara för Alsterbro utan även för hela kommunen.

Vi kräver därför att politikerna i Nybro kommun häver detta beslut.

Föräldragruppen i Alsterbro    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Föräldragruppen i Alsterbro lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.