STOPPA LUFTLEDNINGEN I VÅR FJÄLLBY

IMG_9288.jpeg

kraftledning1.png

STOPPA LUFTLEDNINGEN I KITTELFJÄLL
– namninsamling för en nedgrävd kraftledning

Vattenfall planerar att bygga en ny 52 kV luftledning mellan Dikanäs och Kittelfjäll för att tillgodose exploateringen av byn då det krävs en ökad elleverans. De vill därför komplettera befintlig ledning till Kittelfjäll med en 52 kV luftledning. Stolparna blir mellan 10 och 17 meter höga och de placeras med 80 meters mellanrum. Kraftledningsgatan blir uppemot 30 meter bred. Ledningarna planeras att dras inom det gråmarkerade området på kartan ovan, området är 100 meter brett.

Den föreslagna dragningen kommer att förstöra det mycket uppskattade rekreationsområdet vid Vojmån. Både vad gäller Övre Vojmådalens bygdeförenings Sagostig för barnen och Vojmådalens Vänners flitigt nyttjade vandringsled Vojmåstigen samt fisket i Vojmån. Dessutom gränsar den planerade kraftledningen till Marsfjällens naturreservat med allt vad det innebär i form av minskat skydd av djur och natur.

Kittelfjäll är känt för sin storslagna och fjällnära natur och lockar årligen många besökare, inte bara på vintern utan även för vandringar, fiske och cykling övriga årstider. Och vi är många fastboende och deltidsbybor som älskar vår fjällby med dess kulturhistoriska, frilufts- och naturvärden.

Företag, föreningar, fastboende, Vilhelmina Norra sameby och deltidsbybor önskar istället att man arbetar med en kombination av luftledning och markkabel på vissa delsträckor, främst i dragningen mellan båthusen i Henriksfjäll och den planerade kraftstationen nedanför hotellet. En luftledning syns tydligt medan en markkabel inte påverkar omgivningen efter att markarbetet är klart.

Vårt förslag är en markkabel som följer befintlig infrastruktur som t ex väg eller skoterled. Detta ger en mindre påverkan på natur, kultur och friluftslivsvärden och för markägare.

Skriv under denna namninsamling om du håller med oss.

Sofia Olsson Olsén    Kontakta namninsamlingens skapare