Stoppa IF Metalls sympatiåtgärder mot Teslaägare

Strejken mot Teslas svenska dotterbolag, TM Sweden AB, har pågått i snart tre månader och ganska tidigt stod det klart att IF Metall vill inte bara straffa TM Sweden AB, utan alla som äger en bil av märket Tesla. När man tog ut Werksta och Holmgrens bil i sympatistrejk så drabbade det inte TM Sweden AB, utan människor och företag som hade bokat verkstadstider och ännu värre de som redan har sina bilar stående på Werksta med reparationer i olika slutförandestadier. Werksta fick omedelbart sluta att arbeta på dessa reparationer och bilarna var tvugna att lämna Werkstas lokaler. Krockskadade bilar har nu placerats i ett tält, eller rent av ute på gården i väntan på att strejken blåses över och arbetet får återupptas.

Många människors bilar som för tillfället är okörbara har på det viset hamnat i beslag hos Werksta på grund av order från IF Metall.

Vidare i kråksången är att blockaden av att arbeta med Teslabilar kan endast ske hos verkstäder som har tecknat kollektivavtal. Dessa blir nu av med en ansenlig del av sin omsättning på grund av att de har tecknat kollektivavtal.

IF Metall har även tagit ut målare, de kommer inte få lacka Teslabilar. Även här gäller att sympatiåtgärden omfattar vägran att befatta sig med bilar av märket Tesla. Man ger sig alltså återigen inte på företaget Tesla utan deras kunder.

Om en Teslaägare får en skada på sin bil, som kräver karrosverkstad eller omlack, så är det inte Tesla som är uppdragsgivare utan ägaren av bilen, i många fall är försäkringsbolaget även inblandat, men inte Tesla.

Nu har det även framkommit att Hydro Extursions som tillverkar en aluminiumprofil som Tesla använder i sin Berlinfabrik, på grund av att de blivit satta i blockad, nu får varsla 20 anställda. IF Metall lyckas alltså få folk arbetslösa i sin kamp mot Tesla.

IF Metall och alla andra fackförbund har all rätt att Strejka mot TM Sweden AB, även att dra in andra förbund i sympatiåtgärder, för att försvåra för företaget, i det fallet kan även vissa kunder, nya och gamla bli indirekt drabbade, men att direkt ge sig på företagets kunder är mycket märkligt och saknar direkt motstycke i svensk strejkhistoria.

Vi är många Teslaägare som känner oss straffade, utpekade och stigmatiserade av stridsåtgärder som sätter något slags konstigt likhetstecken mellan ett företag och dess kunder. Detta liknar någon sorts juvenil skolgårdsmobbning.

Vi vill att IF Metall omedelbart lyfter bort de stridsåtgärder som direkt straffar oss kunder och riktar sin konflikt mot parten som de faktiskt har en konflikt emot.

Marcus Weidenlöv    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Marcus Weidenlöv lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.