Stoppa hotellbygget vid Mölnlyckemotet

AKUT namninsamling!

Härryda Kommun planerar att bygga ett hotell vid Mölnlyckemotet, precis vid Rådasjön och dess badvikar.

Enligt kommunens kontaktperson är granskningsfasen för projektet redan över. Det informeras dock inte om detta på hemsidan och det ser fortfarande ut som att den är öppen. Skärmdumpar finns per dagens datum.

Kommunen har i samarbete med andra aktörer i viss mån undersökt miljöpåverkan kring detta projekt. Jag kommer återkomma med mer info kring detta. Man kan också gå in och läsa under länken. Kommunen har dock överhuvudtaget inte utrett hur en hotellverksamhet med medföljande turism kommer att påverka området.

Hotellet planeras att byggas på det landområde som är inkilat mellan Boråsvägen och motorvägen. För er som minns är detta samma ställe som det för ett antal år sedan var tal om att bygga ett vattenhotell. Denna idé lades ner efter protester.

Området i fråga ligger bara ett par minuters gångavstånd från några av Rådasjöns mest uppskattade badvikar och stigar (bl. a i folkmun Jungfruviken). Det är ett litet område som invånarna njuter av året runt, men främst på sommaren då det är fullt av badgäster från omliggande bostadsområden. Utöver detta finns det ridstigar.

Att anlägga hotellverksamhet precis intill ett skyddat naturområde med risk för att det överbefolkas av turister är djupt bekymrande och ansvarslöst. Området är inte bara rikt på arter som behöver skyddas och få ro från både folk och nedskräpning, men kommuninvånarna riskerar att få sina smultronställen förstörda.

SKRIV UNDER OM DU VILL STOPPA HOTELLBYGGET VID MÖLNLYCKEMOTET!

Länk till projektets hemsida:

Genom att underteckna godkänner jag att Elin Adler lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.