Stoppa höghastighetsbanan Västra Götaland

Mängder av fastigheter kommer att lösas in och rivas. Människor får flytta från sina hem och de vilda djuren tvingas hitta nya marker när Trafikverket planerar sin dragning av höghastighetsjärnvägen genom våra landskap. Värdefull skog och natur får ge vika för ett av de största och mest kostsamma projekt i svensk historia. Kostnaden för detta är oklar men Trafikverket säger 230 miljarder men Stockholms handelskammare säger 400 miljarder. Det är våra skattepengar man hanterar och enligt riksrevisionen har Trafikverket inte följt gällande regler om fyrstegsmetoden då man jämför olika alternativ.
Vi är mitt i en klimatkris och behöver agera nu. Detta projekt kommer att ge oss en klimatskuld på 20 år enligt forskare.
I och med Covid-19 har människors sätt att resa och mötas förändrats och vi behöver inte resa på samma sätt. Stoppa detta vansinniga projekt och låt inte skogens ljud ersättas av tåg som passerar var 12 min i 320 km i timmen. Restaurera befintlig järnväg och lägg pengarna där de behövs. Skola, vård och omsorg.
Skriv på för min, din och kommande generationers skull.

Gå gärna med i vår Facebook grupp:

Stoppa höghastighetsbanan Västra Götaland

Katarina Söderberg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Katarina Söderberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.