STOPPA FÖRSLAGET AV FLYTTEN AV ÄNDHÅLLPLATS FÖR BUSS 57 på Söder

buss57,2.jpeg

Vi protesterar mot förslaget att buss 57 ska kortas av med tre hållplatser så att den inte längre ska köra via Tullgårdsgatan i Norra Hammarbyhamnen till Barnängsbryggan /Sofia. SLs förslag till trafikförändringar 2024 innehåller bl.a. nya linjesträckningar för Stockholms innerstadsbussar där buss 57 föreslås få nuvarande ändhållplats flyttad till Tullgårdsparken.

Vi är många äldre och yngre som är beroende av bussen för att kunna ta oss till vårt köpcentrum Skanstull och för att kunna byta till andra bussar, tunnelbanan och pendeltåget vid Södra Station. Med nuvarande sträckning kommer vi också till Sergels torg och Sveavägen. Förslaget innebär cirka 600 meter längre gångväg från hållplats Mjärdgränd och ca 1 200 meter från Barnängen till förslaget på ny ändhållplats vid Tullgårdsparken.

Sedan i våras har antalet ungdomar som reser till och från det nyöppnade Campus Södermalm ökat med drygt 2 200 elever. En stor del av eleverna reser med buss från både hållplats Nätgränd och Mjärdgränd så både hållplatserna och bussar är överfulla och extra bussar har på senare tid satts in vid rusningstid morgon och kväll. Antalet resande från de föreslagna hållplatserna har ökat väsentligt under 2023.

Vid nuvarande ändstation Sofia finns också färjan över Hammarbykanal som nyttjas av boende och verksam på båda sidorna av kanalen. Här finns också möjlighet att byta till stombuss 2 och buss 66.

För närvarande sker också en kraftig utbyggnad av bostäder vid Barnängen/Tegelviksgatan i anslutning till 57ans nuvarande ändhållplats. Antalet nya invånare som kan använda nuvarande ändhållplats kommer att öka kraftigt och skapa underlag för att bevara ändhållplatsen för 57an vid Barnängen.

Till sist är det svårt att förstå att både buss 57 och buss 76 som utgår från Norra Hammarbyhamnen föreslås få slutstation i Hjorthagen.

Skriv under uppropet, före den 20 december, från boende längs buss 57s sträcka längs Hammarbykanal.

Namninsamlingen skickas till  Trafikregionråd Anton Fendert, SL, trafikförvaltningen och regionfullmäktige samt trafiknämnden Stockholm stad

Insamlingen stöds av många bostadsföreningar invid Hammarbykanal    Kontakta namninsamlingens skapare