Stöd Josefin Wikströms lektioner i Askersunds kommun

Till dig som är boende i Askersunds kommun!

Askersund 2016-02-02

Namninsamling till stöd för Josefin Wikströms lektioner på skolor i Askersunds kommun
Den 22/1 2016 stoppades Josefin Wikströms planerade lektioner på Sjöängsskolan.

Bakgrund: Biljettintäkter från Lerbäcks Teaters musikalprojekt (Skapande skola) skulle gå till ett projekt som skulle genomföras på elevernas idrottslektioner. Eleverna på Sjöängsskolan önskade att Josefin Wikström, etablerad och omtyckt yogainstruktör och danslärare i Askersund skulle planera och genomföra 40 lektioner under vecka 2 och 5, i klass 6–9.

Lektionerna innehöll rörelse, balans och avslappning till musik som eleverna känner till. Josefin hade satt ihop ett program som inte skulle ha ”yoga-förtecken” då det kunde vara kontroversiellt, eftersom BoU:s ledningsgrupp 2014-05-08 hade tagit ett beslut om att yoga, yogamassage, mindfulness eller andra aktiviteter kopplade till yoga inte ska vara tillåtet på kommunens skolor (Se bilaga Beslut nr BoU-LG 2014:1, 2014-05-08.).

De elever som hann delta på lektionerna var mycket glada och nöjda och de lärare som deltog var mycket positiva till undervisningen.

Josefin Wikström är en skicklig pedagog och har studerat yoga och indisk dans under många år för erkända lärare runt om i världen. Hon arbetar med barn och vuxna i flera olika kommuner i landet med gott resultat.

Vi som föräldrar och andra kommuninvånare som känner Josefin och deltagit på hennes yoga- och dansklasser är mycket förvånade och upprörda över hur detta beslut har tagits. Det väcker givetvis en massa frågor:

På vilka grunder har dessa lektioner ställts in?

På vilka grunder har beslutet daterat 2014-05-08 tagits?

Har chefen för barn- och utbildningsförvaltningen rätt att gå in och detaljstyra undervisning i skolan?

Hur kommer det sig att andra kommuner i vårt land tillåter yoga- och mindfulnessövningar inom barnomsorg och skolor men inte Askersunds kommun?

Undertecknare åberopar elevens rättighet att ta del av effektiva metoder mot stress och att beslutet taget den 2014-05-08 rivs.

Denna namninsamling kommer att skickas till rektor Johanna Thomas, Ronny Larsson/ordförande i barn- och utbildningsnämnden, Per Eriksson/kommunstyrelsens ordförande och Mikael Falk/chef på barn- och utbildningsförvaltningen. Kanske även till Skolinspektionen.

Anette Rosén Müntzing    Kontakta namninsamlingens skapare