Namninsamling: Sprututbyte i Göteborg NU!

Ta bort kommunernas absurda möjlighet att veto medicinska frågor!

Detta är en manifestation mot Göteborgs styrande politikers vägran om att inte tillåta inrättning av sprututbytesverksamheter i Göteborg. Alltså majoriteten av politiker i vår kommun helt enkelt bidrar till att tusentals människor blir smittade av sjukdomar som hepatit C och HIV, egentligen utan att ha evidensbaserade vetenskapliga underlag att visa. Dessa politiker med rätt till veto håller till helt felaktiga och moraliskt dömande dogmer att "sprutanvändaren får skylla sig själv om hen använder narkotika, vi ska inte förse dem med verktyg för att då ger vi ut ett fel signal."

Samtidigt så finns det massvis med vetenskapligt underlag som visar just att när det gäller sprututbytesverksamheterna, så har man inte kunnat bevisa någon som helst nackdel, utan istället flera fördelar. Det är anledningen till att Världshälsoorganisation (VHO) rekommenderar sprututbytesverksamheter. Och inte bara VHO, utan också Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten, även Västra Götaland, alltså VÅR EGEN REGION ställer sig positiva till sprututbytesprogram. Men Göteborgs stad, liksom ett trotsigt barn, väljer att inte lyssna de myndigheterna ovan, och säger NEJ.

Den här manifestationen är ett startskott på själva aktionen som är fredlig och informativ som vi redan har påbörjat på hemsidan och olika möten där vi bjuder in olika föreläsare om hepatit C och harm reduction (skademinimering) av droganvändning.

Denna namninsamling koordineras med en manifestation för sprututbyten på Gustav Adolfs Torg i Göteborg 8 december 11:00-14:00.

Mer information:

Göteborgs Brukarförening    Kontakta namninsamlingens skapare