Sluta med Räv SM då hundar får jaga levande rävar.

Vad kommer Skövdes RÄVAR att utsättas för? Den 16 – 18 februari är det Räv SM i skogarna runt Skövde. Ett 10 –talhundar skall tävla i att jaga rävar i upp till 1,5 timmar. Räven liksom andra vilda djur äter upp sig på hösten för att klara vintern. En långdragen jakt av detta slag kan tömma en rävs reserver så den får svårt att överleva vintern. Räven är hatad i kretsen jägare som blint ansluter sig till den s.k. Rovdjurskampanjen. En tävling i att döda så många mindre rovdjur som möjligt. Så efter Räv SM är det fritt fram att med hjälp av 2-3 hundar jaga även de rävar som utsatts för Räv SM- jakten för att döda så många som möjligt av dem. Hunden som används som redskap kan ha tränats på en träningsanläggning i Sverige där vilda djur hålls i fångenskap för att hundar skall få tränas i att jaga dem. Vi i Jaktkritikerna Västra Götaland protesterar mot denna SM-tävling och att Skövdes moderata kommunalråd Katarina Jonsson på delegation sponsrar tävlingarna: SKRIV PÅ VÅR PROTESTLISTA!!

Ingemar Rosberg Jaktkritikerna Västra Götaland    Kontakta namninsamlingens skapare