Släck inte ner landsbygden!

Skriv på för en ljus framtid även för landsbygden!

OBS! Varje underskrift måste bekräftas via en länk som skickas till din angivna e-post. Ofta hamnar detta i skräpkorgen, var noga med att bekräfta din underskrift för att säkerhetsställa att ditt namn kommer med.

Till ansvariga i Skellefteå kommun:

Det här är en namninsamling där de som skrivit under med sina namn vill protestera mot nedsläckningen av vägbelysningen på landsbygden och kräva att det beslut om nya belysningsregler som fastslogs i Skellefteå kommun 2017 rivs upp.

Till dig som vill skriva under. Information om protesten:

Bybor, samhällsbor och stadsbor i Skellefteå kommun!
Hjälp till att skapa opinion mot mörkläggningen av byarna runt Skellefteå, enligt de belysningsregler Skellefteå Kommun fastslog 2017.

När livslängden på dagens belysningsstolpar är slut och måste ersättas av nya kommer följande att gälla i byarna:

• MINST tre fastigheter med FAST BOENDE (mantalsskrivna) där husen ligger MAX 200 meter från varandra får behålla två ljuspunkter per fastighet. På alla sträckor som inte uppfyller det kravet kommer stolparna att plockas ner.

• Kommunen kan bidra med två ljuspunkter per mörk sträcka om byn startar belysningsförening och står för hela kostnaden för resterande stolpar.

Det handlar om mycket pengar som byborna själva ska ut med!

Är det här rimligt?

Läs om kommunens nya belysningsregler här:

Skellefteå kommuns nya belysningregler för landsbygd

Kommunen hävdar i belysningsreglerna att utanför detaljplanerat område har kommunen inget krav att husera med gatljus. Tjänsten har dock tidigare, innan det nya beslutet, tillhandahållits även för bybor vilket möjliggjort upplysta promenadvägar och säkra gångvägar för skolbarn hem från bussen vintertid.

Många är det som i dag bor och lever på landsbygden runt om i Skellefteå kommun och som kommer att bli drabbade av de långa sträckor mörka vägar det här beslutet medför.

Det här är en fråga om lika trygghet och säkerhet för alla,
med andra ord en fråga om demokrati.

Tack för att Du skriver under!

Byaföreningen Hökmarks Framtid    Kontakta namninsamlingens skapare