Skånes nya biljettsystem - NEJ TACK.

INLEDNING

Utöver en väldigt dålig mängd information om det nya systemet och olika svar från alla på skånetrafikens kundtjänst så finns endast korten att köpa på Skånetrafikens kontor trotts denna korta period du har på dig att byta, i en stad som Malmö har det inneburit väldigt långa köer. Kul för våra turister att behöva stå där bland alla arga invånare, för det är verkligen ilska som de flest av oss, boende i Skåne uttrycker mot detta... Kortet från hemsidan jag beställde i början på December har fortfarande inte anlänt, det är över en månad sedan nu. Så för att ha ett gilltigt kort var det bara att åka ner till Malmö central och köa med alla andra innan jojo månadskorten inte längre funkar.

Men vad är det som är så fel med dem nya korten tänker kanske vissa?

Om vi börjar med att jämföra Jojo reskassa och förladdade biljetter, till en början låter det inte som någon större förändring MEN jojo reskassa kunde du ladda en valfri summa vid löning och spara den tills du viste var du ville åka, personer som jag som inte har en saftig månadslön kanske laddade 100-200kr/månad och sparade sedan 2 månader för att kunna ta en spontantripp någonstans. Då kunde vi ta denna spontantripp när vi inte hade ett öre kvar på bankkortet, men nu måste du vid laddning bestämma destination, Hur ska jag veta om jag vill åka till Köpenhamn eller Båstad 2 månader senare? Dessutom kunde vi använda jojo reskassa i flertalet angränsande län, vilket är väldigt praktiskt när du ska hälsa på din kompis i skogen i ex kronoberg. Idag måste du bestämma var din biljett ska gå, så där var det slut med spontanåkandet för många. Argumentet om att du kan åka på ditt bankkort funkar inte för alla, varför ser du nedan.

Dem pengar du hade på ditt jojoreskassa kan du dessutom endast få på värdekupong i APPEN, vilken inte heller alla kan ha.

Att blippa sitt betalkort / köpa biljett med betalkortet funkar inte heller för alla, Många ungdommar och vuxna har idag bankkort som du varken kan blippa eller kan betala på bussarna med. Det har funnits gånger då jag tänkt betala med mitt bankkort och det funkar inte, varken på stadsbussar eller regionsbussar. Att ta sig till en tågstation för att köpa biljett till bussen, där automaterna finns, känns också ganska långsökt.

Appen till telefonen.

Funkar för vissa, andra inte. Alla har inte en modern mobil som kan ha diverse appar, andra har inte råd att ha internet på telefonen i syfte att pendla. Vilket för vissa innebär ha möjligheten att koppla upp sig flera gånger per dag, argumentet om att det finns internet på bussar/tåg funkar inte heller då du ska ha biljetten redo att blippa när bussen/tåget kommer. säg att 3 personer eller mer behöver använda bussens internet för att få en biljett, ska dem då stå längst fram och vänta på att det ibland obefintliga internettet får fra deras månadskort / skapar deras biljett? Med busschaförer som inte ens lämnar hållplatsen förens du har blippat din biljett kommer det bli otroliga förseningar. Dessutom då att internettet på bussar/tåg är väldigt bristfälligt, segt och ibland inte ens existerande. Dessutom alltid behöva ha en laddad mobil, när eluttagen på bussar och tåg inte fungerar majoriteten av gångerna är ganska svårt. Ska kontrollanterna ha powerbanks och laddare till alla telefoner för att skånetrafiken tycker alla ska ha appen.

Nya månadskorten.

Börjar här med mitt eget exempel, jag pendlar till Burlöv, en mindre ytterort till Malmö, men jag besöker även områden som Svågertorp och Hyllie för shopping, detta med buss/tåg då jag inte har bil och körkort. Men för att jag ska kunna åka inom samma områden som jag har gjort med mitt tidigare busskort får jag betala 140kr mer per månad, detta för att skånetrafiken nu tycker att jag ÄVEN ska få områden som Oxie, Tygelsjö och Klagshamn/Bunkeflo, områden jag aldrig besöker, och när jag väl gjort det, kanske en gång per år, så har jag ju kunnat använda mitt jojo reskassa. Detta tycker jag är både fult och en oacceptabel prishöjning, för något jag inte använder. Liknande fall rapporteras det om från Helsingborg och andra större städer som tidigare haft samma variant som Malmö, du väljer ETT ytterområde till ditt busskort, inte city eller FYRA ytterområden. har aldrig stött på någon som behöver alla 4 ytterområden på sitt busskort och isf kan ju det busskortet vara en möjlighet att skapa för dem. Men majoriteten av pendlarna behöver det inte.

Vad önskar vi då?

Till en början tycker jag rakt av vi kan skippa förladdade biljetter och ta tillbaka ett kort som är som jojo reskassa. Ingen ska behöva deklarera vid köp var dem ska åka eller ens behöva bestämma det, för vill du ta en spontantripp till Köpenhamn som många skåningar gör, för att ta en promad i det fina sommar vädret ska du kunna göra det även om du är pank och även om du inte visste att du ville det 2 månader tidigare. För det är de som är grejen med att vara spontan, att kunna ta de där pengarna man sparat på sitt jojokort och åka precis var man vill och känner för det 2 månader senare.

Sedan önskar vi ha stadsmånadskorten mer som dem var, men med en möjlighet att lägga till fler zoner om någon önskar det, men vi som bara reser till ETT ytterområde önskar inte alla 4 för att kunna besöka hyllie/svågertorp när vi bor i city. Hyllie och svågertorp är väldigt självklara för många Malmöbor. Att man ska behöva betala 140kr mer för att kunna åka till jobbet och Emporia på samma kort är nog inget en vanlig stadsbo önskar.

Vi önskar även fler laddstationer för mobilen som fungerar för dem som reser med appen, det är inte en gång man satt sig på bussen med dåligt batteri och önskar ladda, vare sig man har månadskortet i mobilen eller ej. Dessutom är det en bra möjlighet att kunna ladda om man vill sitta och plugga på vägen.

Skriv under för att visa Skånetrafiken att vi som använder deras nya system inte är nöjda. Det är vi som resenärer som det ska vara användarvänligt för. Men det nya systemet är inte vänligt för oss konsumenter.

Vänligen lyssna på oss nu.

Med Vänliga Hälsningar

Resenärerna

Jag uppmanar er även att maila, ringa och kontakta skånatrafiken på alla sätt ni kan och uttrycka vad ni tycker och tänker om det nya systemet. Tänk dock på att behandla kundtjänst med respekt, för personen som tar emot ditt meddelande är inte beslutsfattaren.

famous@activist.com    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att famous@activist.com lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.