Protestera mot en fotbollsakademi på Toftanässkolan när alla barn i närområdet inte får plats på skolan.

Kommentarer

#3

Jag bott i området i 7 år och min son har fortfarande inte fått en plats i närliggande skolor utan går i skolan på andra sidan staden. Katastrof tycker vi.

Admir Blagajcevic (Malmö, 2021-02-26)

#4

Har barn som om några år ska börja högstadiet

Petra Christensson (Malmö, 2021-02-26)

#7

Vi har en son som idag går på Riseberga, men som troligen inte får plats på Toftanäs skolan då vi bor på gamla Riseberga. Både han och vi trodde att det var i stort sett självklart att han skulle komma in på Toftanäs skolan.

Britt-Marie Jespersson Samberg (Riseberga , 2021-02-26)

#27

Pga att mitt barn blir lidande av detta

Kristina Karlsson (Malmö, 2021-02-26)

#31

Det är fruktansvärt fel att det inte finns plats till alla våra barn som bor i området

Sandra Nader (Malmö, 2021-02-26)

#37

Jag bor på virentofta och har turen nog att min dotter började sjuan ht-20 på Toftanässkolan. Hon kom från risebergaskolan. Verkar som vi hade ofantlig tur. Katastrof att våra ungdomar inte kan gå i skolan där de bor. Är enligt mig en självklarhet.

Camilla Kjellström (Malmö , 2021-02-26)

#38

Sksndal

Migjen Shaqiri (Malmö, 2021-02-26)

#39

Jag vill att mitt andra barn också ska gå på Toftanäs när han blir för stor för Riseberga. Som vi blivit lovade som boende på Riseberga när Toftanäs byggdes.

Lotta Gedik-Cederberg (Malmö, 2021-02-26)

#40

Detta är inte rätt! Barn i närområdet behöver platserna på Toftanässkolan!!

Tony Truong (Malmö, 2021-02-26)

#47

För att det påverkar mina barn som går och kommer att gå på Risebergaskolan. När Toftanässkolan byggdes fick vi veta att det var där barnen sen skulle gå i högstadiet. Inte rimligt att ta en skola till fotbollsakademi när det knappt finns plats för barnen i området som det är!

Malin Tegner (Malmö, 2021-02-26)

#63

Jag skriver under då min son är en av dem som är drabbade.

Pernille Jensen (Malmö , 2021-02-26)

#64

Jag har barn som inte kommer in på skola i området

Christian Ljung (Malmö, 2021-02-26)

#66

Jag skriver under pga att vi flyttade till husie för snart två år och min dotter fortfarande inte fått plats på någon skola i området

Sandra Jönsson (Malmö , 2021-02-26)

#71

Barn som bor i närheten av skolan ska naturligtvis ha förtur att gå där, istället för att slussas runt till andra skolor i andra delar av Malmö.

Anders Nilsson (Malmö, 2021-02-26)

#75

Benny Ljung

Benny Ljung (Malmö, 2021-02-26)

#78

Jag tycker det är viktigt att skolan först och fråmst är till för barnen i närheten

Johan Andersson (Malmö , 2021-02-26)

#79

Jag har ett barnbarn som fortfarande går kvar i sin förra kommun för att det inte finns plats på Toftanässkolan där lillasyster går. De flyttade till Malmö för över ett år sedan. Gör plats för våra barn först!

Carita Nevstedt (Malmö, 2021-02-26)

#83

Jag instämmer i att barnen i närområdet och dess föräldrar bör ha företräde till skolans kösystem, såsom ursprungliga tanken varit. Ej rimligt att låta dessa blir drabbade. Fantastisk med fotbollsskola men ej på bekostnad av de barn som bor i närområdet och har rätt till skolan här.

Amelia Lesniewicz (Malmö, 2021-02-26)

#89

Boende barn i närområdet bör prioriteras.

Anneli Persson (Malmö, 2021-02-26)

#91

Håller med. Katastrof

Jenny Alv (Malmö, 2021-02-26)

#94

Rose Marie Ljung

Rose Marie Ljung (Malnö, 2021-02-26)

#96

Barnen här ute ska få gå.på en skola i närheten, inte nånstans i Malmö

Lena Fredriksson (Malmö, 2021-02-26)

#98

Har barn på Risebergaskolan och för oss är det en självklarhet att man ska gå i skolan i närområdet.

Anna Fritz (Malmö, 2021-02-26)

#102

Mitt barn inte har fått plats i 3an (årgång 2011)

Diana Nygaard (Malmö , 2021-02-26)

#107

Mitt barn kommer nu inte att få plats på Toftanösskolan och kommer inte att få fortsätta tillsammans med sina kompisar.

Liselotte Lindahl (Malmö, 2021-02-26)

#108

Bor på Riseberga och vill ha dottern på Toftanässkolan nästa år

Anna Tengvall (Malmö, 2021-02-26)

#112

Eftersom jag tycker det är fel att inte barn som inte bor i området prioriteras först .

Ferija Nasufi (Malmö, 2021-02-26)

#113

Tycker inte att det är ok att man flyttar elever som skulle gå på skolan tidigare och låter dessa få pendla för att göra om skolan till en fotbollsscademy. Det luktar mygel lång väg. Hur gick detta till och när togs detta beslut egentligen??

Göran Andersson (Malmö, 2021-02-26)

#115

Elever på Risebergaskolan har blivit lovade en plats på skolan sedan byggstart av skolan. Pga Fotbollsakademin fins det nu bara plats för hälften av eleverna. Först i januari 2021 kom infon ut till berörda elever inför HT 2021. Under all kritik!

Ida Klevås (Malmö, 2021-02-26)

#116

Jag har barn på risebergaskolan och önskar ha barnen på toftanässkolan i 7:an-9:an.

Axel Hesterman (Malmö, 2021-02-26)

#118

Min son försöker komma in på Toftanässkolan årskurs 5

Linda Lindmark (Malmö, 2021-02-26)

#120

Min son går på Risebergaskolan och ska börja sjuan till hösten

Anders Persson (Malmö , 2021-02-26)

#122

Att alla barn i närområdet inte får plats!

Jennie Foxryd (Malmö, 2021-02-26)

#123

Lokala barn före någon annan

Raymond Lindquist (Malmö, 2021-02-26)

#126

P g a att skolor runtomkrin vill ha möjlighet att placera sina elever på Tofftanässkolan p g a att de inte har högstadiet...Jag vill redan nu flytta på mina barn till Toftanäs p g a deras skola inte har högstadiet.när ska man sattsa på de barn som bor just i de stadsdelar där skolan beffiner sig...Istället vill man få andra att ta deras platser...Inte ok alls.

senijada saranovic (Malmö, 2021-02-26)

#127

Anser att det är en rättighet för barn och ungdomar att de ska gå på skolan i området enligt närhetsprincipen. De ska gå i första hand och fotbollsakademin i andra.

Charlotte Borgenlöv (Malmö, 2021-02-26)

#134

De barnen som bor i området ska givetvis ha plats först och ha nära till skolan.

Anneli Sandebrix (Malmö, 2021-02-26)

#136

Barnen ska ha närhet till skolan

Annica Nordberg (Malmö, 2021-02-26)

#137

Verkar oerhört korkat att barnen inte ska få plats på den skolan som ligger närmast hemmet.

Claes Stegemann (Malmö, 2021-02-26)

#138

När Toftanässkolan skulle byggas kommunicerade det ut att för varje läsår skulle två egna klasser och de båda klasserna från Risebergaskolan placeras på Toftanässkolans högstadium. Dessutom behövs inte fler fotbollsfokuserade skolor i närområdet. Fokus bara på fotboll är exkluderande sortering av elever. Alla idrottande elever borde istället ges rätten att utöva sin egen idrott. Mångfald bland idrotter är viktigt för att alla barn ska kunna ges samma möjlighet. Favorisering av fotboll som enda rätta idrott för barn är inte acceptabelt för en kommunal skola. Det är faktiskt en kommunal skola som alla barn ska kunna ha rätt att gå på.

Malin Wennberg (Malmö, 2021-02-26)

#142

Självklart skall barn i området först och främst kunna få en plats! Trygg skolväg utan bilkörning!

Madeleine Merlöv (Malmö, 2021-02-26)

#143

Barn i området ska ha förtur till stadsdelens skolor.
Tryggheten i stadsdelen ökar då barnen i området lär känna varandra på skolgården.
Korta resor till skolan gynnar klimatet och trafiksäkerheten.

Anita Wirentoft (Malmö, 2021-02-26)

#146

Jag har barn i området och nu när vi äntligen fick en skola till kan de få plats här!

Mina Sandberg (Malmö , 2021-02-26)

#164

Jag tycker att det är helt orimligt att slussa barn utanför närområdet, särskilt då skola var planerad för och behovsanpassad för stadsdelen. Positivt med en fotbollsakademi, dock inte på bekostnad av barnen i närområdet. Tänk om och tänk rätt!

Katarina Mitrovic (Malmö, 2021-02-26)

#165

Såhär ska det inte gå till, barnen på Riseberga har blivit lovade plats på Toftanässkolan, riktigt illa!

Zoran Mitrovic (Malmö, 2021-02-26)

#169

Det är väldigt dåligt att inte erbjuda plats till de som bor i närheten. När vårt äldsta dotter skulle börja vid skolans öppning hade det inte ens funnits någon information om att det skulle vara en fotbollsprofil på skolan. Det är fullt tillräckligt att börja med profilskolor på gymnasiet!

Mikael Ekholm (Malmö , 2021-02-26)

#174

Jag skriver under på grund av att jag anser att det är helt oacceptabelt att försaka barnen från risebergaskolan deras rätt till en rimlig skolväg och att vara förankade i sitt närsamhälle. När Toftanässkolan byggdes verkade allt så lovande, jag släppte oron om vad som skulle kunna hända mitt barn om skolplatserna i närområdet inte blev fler. Jag kände hopp och framtidstro, därför kom det som en chock när jag fick veta att det inte finns plats för Risebergaskolans barn. Det är så fräckt. Jag känner mig grundlurad och förd bakom ljuset. Mig vetandes har Toftanässkolans förändrade verksamhet med en fotbollsakademi införts i det dolda, i kulisserna, utan någon offentlig diskussion eller efterfrågande av åsikter från oss föräldrar och våra barn, vi som blir drabbade av detta beslut. Vi är många som är i chock över hur kommunikationen har fungerat i detta fall. En sund demokrati bygger på öppenhet och diskussion. Annars vittrar tilliten till samhällssystemet sönder bit för bit som nu. Det bör finnas en vilja att förankra stora beslut hos medborgarna och inte som i detta fall smygas in i hemlighet utan att vi i omgibvningen förstår vilka konsekvenser det kommer att få för våra barn och familjers liv. Skolan och samhället har väl en skyldighet att ge barnen en så lugn o trygg tillvaro som möjligt i vår redan stressade och pressade värld? Risebergabarnen är lika viktiga som alla andra barn och jag kan inte på något sätt acceptera att de ska berövas rätten till en hälsosam livsstil där de kan cykla eller promenera till sin skola och istället tvingas hantera rusningstrafik med allt vad det innebär såväl psykiskt som fysiskt. Jag har inget emot en fotbollsakademi men när det sker på bekostnad av andra barn blir jag både rasande och förlorar min tillit till centrala samhällsfunktioner som skolledningar, politiker moraliskt så känns det helt fel. Så besviken på de som bär ansvaret för detta beslut. Sorgligt. Ett stort misslyckande. Snälla omvärdera. Lek inte med barnens liv.

Jenny Warnestam (Malmö, 2021-02-27)

#180

Alla borde ha rätt att gå i skola i närområdet

Jonas Karlsson (Malmö, 2021-02-27)

#186

Barnen i området kring skolan behöver platserna. Det finns flera skolor med fotbollsinriktning, Malmö behöver inte en till, i synnerhet inte eftersom fotbollselever tränger bort elever som har helt andra intressen. Ur ett folkhälsoperspektiv behöver däremot många, för att inte säga alla, barn tillgång till en närbelägen skola så att de hinner ta sig till och från skolan och till sina olika aktiviteter utan att behöva stressa. Kortare transport = mindre stress och mer fritid att spendera på en aktiv fritid.

Linda Jonsson (Malmö, 2021-02-27)

#188

Att barn i närområdet ska ha tillgång till skolplats.

Jesper Larsen (Malmö, 2021-02-27)

#192

Varit med om det själv, sjukt med akademi för 13 åringar

Maja Frisk (Jönköping, 2021-02-27)

#199

Vad finns det för fördel att skolan ska vara en fotbollsakademi skola?
Nackdelen är att barnen som bor i när området riskerar att inte får plats. Man vill ju inte att våra högstadiet barn ska behöva åka/cykla onödigt långt varje dag för att gå till skolan. Utsättas i trafiken där de egentligen inte hade behövt gå i en annan skola som ligger längre bort från deras bostad.

Viktigt med gemenskap i området.

Tj Luong (Mammö, 2021-02-28)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...