Sverige - ta avstånd från Saudi regimen nu!

Brev till Sveriges Riksdag/Regering - Ta avstånd från Saudi regimen NU!

Till Sveriges demokratisk valda Riksdag/Regering

Många av oss har växt upp med bilden av Sverige som ett fredligt land. Ett land vars folk stoltserar över att inte ha haft krig på 200 år. Ett Sverige som är känd i världen för mänskliga rättigheter.

Men är det så verkligheten ser ut idag?
Hur stor andel av all spillt blod världen över, fläckar inte händerna av detta fredliga land?
Hur mycket döda människor, fördrivna familjer och skadade barn och kvinnor samt länder i ruiner har Sveriges vapenförsäljning och politiska tystnad varit med och bidragit till?

Senast igår avrättade den totalitära Saudi regimen en av landets ledande personligheter vars enda brott var hans begäran om fria val i landet. Sheikh Nimr hade varken vapen eller uppmanade till våld. Han begick varken politisk konspiration eller hade finansiellt stöd. Det enda han hade gjort sig skyldig till var att höja sin röst till förmån för alla medborgare i landet. Det enda han förespråkade var rättvisa för alla. Trots detta avrättades han kallblodigt anklagad för ”terrorism” och medan alla s.k. demokratier vänt blinda ögat till.

Var försvann ”mänskliga rättigheter” och ”demokrati”?
Var försvann ”fria val” och ”bojkott av förbrytande regimer”?

Eller är dessa endast ursäkter som använts när och där det passar? Ord och paroller som används för att fördöma rörelser och regeringar som vägrar lyda under västs världsorder och vars politik inte faller dessa s.k. ”demokratier” i smaken?
Hur är det annars att Saudi trots sina pågående förbrytelser ändå väljs i en panel för mänskliga rättigheter i FN utan att någon protesterar?!

Det är dags för Sverige att resa sig och slopa det egoistiska tankesättet som säger: "vi lever på vår utkant av världen; så länge vi har det bra räcker det att vara tacksam."

Det är dags för Sverige att ta sitt ansvar som ett land och bidra med sina starka goda sidor till världen istället.

Det är dags för Sverige att leva upp till sitt rykte och verkligen stå upp för fred och mänskliga rättigheter på riktigt; utan dubbelmoral och utan partiskhet!

Det är dags för Sverige att ta ett tydligt avståndstagande från den Saudiska regimens dåd mot Sheikh Nimr, men också mot Saudi regimens bombande av det försvarslösa folket i Jemen, deras invasion av Bahrain, deras propaganda i Nigeria och deras finansiering av terroristgrupper i Syrien, Irak, Afghanistan, Pakistan och andra länder i området.

Det är dags för Sverige att frysa sina relationer och bryta sina affärer med den Saudiska regimen, och kräva frisläppandet av fångar som endast krävt sina grundläggande medborgerliga rättigheter.

Den Väntades Vänner    Kontakta namninsamlingens skapare