Sänd Cissi Wallins program på SVT!

I januari i år spelade Cissi Wallin in ett program för SVT som handlar om abortfrågan och kvinnokampen i Polen - något som i kölvattnet av #metoo är mer aktuellt än någonsin. Det tyckte uppenbarligen SVT också, eftersom de la ner pengar, tid och resurser på detta program och valde och frågade Cissi Wallin om att medverka - en betydelsefull företrädare i #metoo-rörelsen. När läget började hetta till kring Cissi (hon står i skrivande stund åtalad för förtal efter att ha outat Fredrik Virtanen för våldtäkt) valde SVT att lägga programmet på is, vilket de motiverar med att programmet skulle ”väcka för många frågor” och vara ”märkligt för tittarna” - allt med hänvisning till Cissis åtal, som inte har något att göra med programmet alls.

Samtidigt har SVT låtit Fredrik Virtanen medverka i deras morgonsoffa under tiden han utreddes för våldtäkt. SVT menar att det är skillnad på att medverka (som Virtanen gör i morgonsoffan) och programleda (som de menar att Wallin gör i programmet om Polen) men i Cissi Wallins kontrakt för programmet framgår att hon är anställd som medverkande och inte programledare - således medverkar hon i en SVT-produktion på samma villkor som Virtanen. SVT hänvisar vidare till åtalsfrågan - att det som har betydelse är att hon faktiskt står åtalad för något, vilket Virtanen inte gjort. Fast vänta nu. Han stod ju åtalad för narkotikainnehav under tiden han frilansade för SVT. SVT har också haft kontrakt med en annan manlig frilansare under tiden han blev dömd (notera, inte bara åtalad utan dömd) för människosmuggling.

SVT menar att deras tittare inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt, att programmet skulle väcka för många frågor och att det skulle vara märkligt för tittarna. De har inget underlag för detta utan det är enbart spekulationer. Det finns däremot underlag för att SVT’s tittare vill se programmet OCH klarar av att hålla två saker i huvudet samtidigt då över 6000 personer har tagit ställning för detta i kommentarer till ett Instagram-inlägg Cissi Wallin publicerat.

Det räcker nu, SVT. Ni har målat in er själva i ett hörn och det är dags att backa. Det är dags att växla in den valuta ni inkasserade under #metoo och visa att ni står för de värden ni så högljutt proklamerade under förra hösten. Sänd Cissi Wallins program. Vi är minst 6000 personer som står med henne. Vi är minst 6000 personer som tycker att ett program om kvinnokampen i Polen är viktigare än er rädsla för att bli förknippade med en kontrovers, minst 6000 personer som tycker att ni ska behandla kvinnor och män lika (utredda, åtalade eller dömda) och minst 6000 personer som vill se Cissi Wallins program sändas på SVT.

Sänd Cissi Wallins program!