Säkert avsläpp vid Kvickentorps BP

Bakgrund:

Stadsdelsförvaltningen beslutade att rusta upp Kvickentorps BP från en befintlig grusplan till en modern konstgräsplan. Platsen är uppskattad och är lockande för både spontanidrott samt ideella föreningar som regelbundet utför sin verksamhet på just denna plan. Detta medför i sin tur en regelbunden rullians i ökad trafikering kring- och på Kvickentorp Bollplan.

Fotbollsplanen ligger precis intill påfarten ut på nynäsvägen och tidigare kunde man köra in på området för att ställa sig intill klotterplanket men för att göra det behövde man korsa en cykel-/gångbana där Stadsdelsförvaltningen i sin tur valde att sätta upp ett staket med tillhörande bom för att medvetet förhindra trafikanter att kunna, på ett säkert sätt, lämna/hämta sina barn från respektive aktiviteter.

Nu är närmsta platsen för på- och avstigning vägrenen intill påfarten för dessa barn/ungdomar. Detta är givetvis problematiskt!

Gatuparkering finns längst med färnebogatan, längst Kvickensvägen alternativt vid kvickentorpskolans parkeringsplatser vilket ger en 5-10 minuters promenad. Detta är om du har tur då majoriteten utav platserna givetvis upptas utav personerna som bor i områdena.
Återigen, problematiskt, för nu kommer vi till att det här är ett dilemma utifrån ett säkerhetsperspektiv.
Anledningarna är många i varför man väljer att komma med bil men varje dag stannar föräldrar olagligt, enligt uppgifter från polisen, för att kunna se till så att deras barn kan ta sig på ett så säkert sätt som möjligt till- och från sin aktivitet.

Förslag:
Vi önskar att alla inblandade parter ser över alternativet i en parkeringsplats i anslutning till påfarten, alternativt en plats för på- och avstigning. Föredragningsvis flytta klotterplanket till andra sidan fotbollsplanen som utan att tveka skulle ge plats för flertalet parkeringsrutor.

Marita Rickman, FC Stockholm förälder    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Marita Rickman, FC Stockholm förälder lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.