Rör inte vår dagmamma - återkalla beslutet om barnpengen!

Gävle kommun sänker barnpengen för fristående och kommunala dagbarnvårdare (dagmammor)

Ersättningen från kommunen ska räcka till att driva hela verksamheten. Där ingår personallöner, vikarier, skatt, inköp av leksaker, material, pedagogiskt material, frukost, frukt, lunch, mellanmål till alla barnen, utbildningar och föreläsningar för pedagogen/pedagogerna, toalettpapper, hygienartiklar, blöjor, utflykter, busskort, del av bostadshyran mm

Orsak: det ekonomiska läget är tufft i kommunen och att trycket på välfärden ökar snabbare än resurserna.
UN har ålagts att spara 17,6 miljoner under nästa år (2020) av kommunfullmäktige. Beslut 9/12-19. UN går inte back!

"Man ska ha valfrihet och kunna välja bland många utförare, men vi kan inte skjuta till extra pengar i år. Dagbarnvårdaren borde kunna klara sänkningen" uttalar Evelyn Klöverstedt (L) Utbildningsnämndens ordförande.

Barnpengen sänks med ca 5000 kronor per barn och år.

Kicki Nauwelaertz de Agé    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Kicki Nauwelaertz de Agé överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.