#RättvisaFörBenjamin: Utred gränspolisen för tjänstefel!

Mitt namn är Chanelle och jag vill med denna namninsamling uppmärksamma och skipa rättvisa för min morbror Benjamin Antwi som blev utsatt för rasprofilering samt övervåld av polisen vid Hyllie station fredagen den 11 september 2020. Jag och alla som skriver under kräver att polisen ber om ursäkt för deras oacceptabla agerande samt att de utreds för tjänstfel.

benj.jpeg

Benjamin satt på tåget på väg hem efter jobbet från Köpenhamn till Malmö som han alltid gjort de senaste tio åren. Eftersom han är svart blir han "slumpmässigt" utvald av gränspolisen för kontroll flera ggr om året - mycket oftare än vita resenärer.

Denna fredagskväll blev han kontrollerad återigen. En kvinnlig kontrollant kommer och stannar vid honom. Han tar fram sitt ID och hon ber honom titta på henne. Han tittar på henne och hon kontrollerar. När hon återigen ber honom att titta på henne igen, svarar han "Men jag tittar ju på dig!". Hon svarar och menar att han inte ska ha en sån attityd.
— Jag har inte en attityd. Jag har gjort vad du har bett mig om, ba låt mig vara och gå vidare, säger Benjamin.

Hon tittar extra noggrant på ID-kortet, lämnade tillbaka och mumlar något i sin radio om någon (en polis) är ledig. Några minuter senare kommer en polisman, och hon nämner något om Benjamins väska. Polismannen bad nu Benjamin att följa med honom ut ur vagnen för att prata (se videoklipp och händelseförlopp). Benjamin som inte gjort något och är påväg hem förstår inte varför han ska göra det. Han ifrågasätter polisen, och polisen menar att det är pga "misstanke av droger". Min morbror vägrade. Låt mig tillägga att narkotikahundar hade varit på tåget en mycket kort stund innan denna händelsen inträffade, och de markerade inte honom eller någon annan som pendlade.

När Benjamin vägrade, kom ännu en polis och drog i honom både våldsamt och aggressivt tills de lyckades släpa ut Benjamin från vagnen.

Väl utanför vagnen fann de självklart inga droger. Benjamin var gripen och fast med dem i ca 30 min tills de släppte honom. Förutom att det var en traumatiserad upplevelse för min morbror så blev han tvungen att besöka sjukhuset för skadade handleder som orsakades av polisen.

Nu har Benjamin blivit anmäld för våldsamt motstånd av polisen.

Detta är INTE rättvist. Rasprofilering strider mot Europakonventionen och grundlagen. Att dessutom anta att Benjamin har droger i sin väska endast baserat på hans hudfärg är absurt eftersom de inte hade några konkreta, objektiva eller underbyggda skäl till misstanke. Polisen MÅSTE informera Benjamin om misstankarna ifall de ska agera på dem.

Skriv under och kräv att polisen ber offentligt om ursäkt, att polisen ska aktivt arbeta för att motverka dessa typer av rasprofilering samt ta ansvar och utred dessa gränspoliser för tjänstefel. Vi kräver #RättvisaFörBenjamin!

Tack TNKVRT som hjälpte med text och namninsamling.

Genom att underteckna godkänner jag att Chanelle Anori lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.