Rättvis kollektivtrafik för alla i Skåne, Skånetrafiken

Skånetrafiken, vi vill ha en rättvis kollektivtrafik med:

taxor som är baserade på hur långt vi åker, fågelvägen. Idag tvingas vi betala både i restid och pengar för att åka omvägar som ni pålagt oss. Priset för en resa skall enbart baseras på avståndet mellan de två resmålen, fågelvägen. Måste man åka omvägar för att nå sitt mål skall man inte bestraffas ekonomiskt. Tvärtom borde det bli billigare att åka omvägar. Flygningar med flera stopp är ju billigare än direkta flygresor. Inför samma princip i Skånetrafiken – den som måste åka en längre väg får rabatt!

* möjlighet att välja alternativa resvägar mellan två orter utan att för den sakens skull ha flera olika resekort/biljetter. Idag (f.o.m. 13/12) kan vi ex. bara åka mellan Teckomatorp och Lund ANTINGEN via Eslöv eller via Kävlinge. Detta är två olika zonindelningar och kräver alltså ex. två olika periodkort. Man skall kunna välja den resväg som passar bäst vid varje enskilt tillfälle och alla alternativa resvägar skall omfattas av samma kort/biljett. *Vi som bor på landet skall inte få försämringar i vårt redan begränsade utbud av kollektivtrafik. Ni inför systematiskt sämre och färre avgångar på landsbygden och tätare avgångar i storstäderna. Vi vill alla ha en levande landsbygd och NI måste bidra till att det förblir så! Inför flera avgångar på landsbygden! Behövs det förstärkningar i tätorterna är det rimligare att man sätter in större fordon än tätare avgångar. Vi har redan fina transporter i storstan, men vi som bor ex. 20 km från Lund (ex. Teckomatorp) får nöja oss med att kunna ta ett tåg varje timma. Tycker ni att det är okej men ett tåg i timmen och en buss för att kunna öka busstrafiken i Lund från var femte minut till var tredje?

* kollektivtrafik där man kan betala som man vill, med betalkort, applikation, Jojo-kort eller kontanter. Vi är olika och vill kunna betala på olika sätt. Alla har inte smarta telefoner eller kreditkort. Detta är en tillgänglighetsfråga. Låt oss inte behöva diskutera om ni diskriminerar delar av befolkningen utan inför rättvisa och rimliga betalningssystem på egen hand!

Denna namninsamling kommer att sändas till Sven.Tufvesson@skanetrafiken.se, Ledningsstrateg i Kollektivtrafiknämnden för Region Skåne.

Du kan givet vis också själv tillskriva Sven med dina synpunkter på vår kollektivtrafik.

Ann-Sofie Albrekt    Kontakta namninsamlingens skapare