Rädda Toftaskolan och Förskolan Toftaäng

HJÄLP OSS ATT RÄDDA FÖRSKOLAN TOFTAÄNG OCH TOFTASKOLAN FRÅN NEDLÄGGNING!

Barn- och utbildningsförvaltningen i Falun har beslutat att förskolan Toftaäng samt Toftaskolan ska läggas ned. Sista beslut har kommunfullmäktige som tar ståndpunkt i denna fråga den 23 November. Så innan dess måste vi få vår röst hörd och få fram vad detta skulle innebära för hela bebyggelsen och alla byar runt om. Nedläggningen förväntas tas i bruk hösten-24.

Förskolan Toftaäng är till våren-24 full, alla förskolor i de närmaste byarna är även dem redan fulla med långa köer. Politikerna kan själva inte svara på vart alla barnen ska ta vägen, men hänvisar till förtur in på Björkhagen. Björkhagen som tidigare nämnt har sedan länge lång kö på ca ett 20-tal barn. Hur lång tid kommer det att ta för alla 20 barn från Toftaäng att komma in där? Vart ska de som redan står i kö ta vägen?

Är det rimligt att det är barnen som ska drabbas så hårt för en besparing på ca 2-3 miljoner kronor per år? Att dem får mycket längre dagar på förskolan för att föräldrarna måste åka omvägar, mista sina uppbyggda vänskaper och riskera att inte kunna fortsätta gå på förskola?

Vi föräldrar som många kan gå/cykla till förskola/skola, ska vi behöva betala tusentals kronor i drivmedel, få tidigare och stressigare dagar för att hinna lämna/hämta i tid. Hur kommer vi och barnen att må utav det? Barn som riskerar att inte kunna fortsätta gå på förskola och föräldrar som blir sjukskrivna och hushållet förlorar tusentals kronor.

Enligt Barn- och utbildningsförvaltningen är den främsta orsaken till nedläggningen de eftersatta underhållet. Ett underhåll som DEM misskött de senaste 30 åren.

Är denna beräknande besparing verkligen rimlig att vara anledning till att en numera växande by ska dö ut? Många är egenföretagare som lever på att bruka sin jord och behöver familjen nära. Finns det ingen skola för barnen att gå på i närheten kommer dem behöva flytta och jordbruket dö ut. Inom de närmaste 10 åren kommer det även ske ett generationsskifte, men vem kommer vilja flytta till en by utan skolverksamhet i närheten? Husen kommer stå tomma och som tidigare nämnt, riskerar hela byn att dö ut.

Detta beslut drabbar inte bara Toftbyn utan alla byar runt om där den befintliga platsbristen kommer öka och än färre kommer få sina barn på den trygga förskola man önskar.

Så snälla hjälp oss att stoppa nedläggningen genom att skriva på vår namninsamling och dela till alla ni känner.

Tillsammans för en levande landsbygd!

Tack för ert stöd!
/Föräldrarna till barnen på Toftaäng och Toftaskolan

Genom att underteckna godkänner jag att Jennie Nilsmats lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.